اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

غفاری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مسائل امنیتی در آمریکا مجدد تکرار می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از مشکلات دولت بایدن را در ۴ سال آینده بحران امنیت داخلی آمریکا دانست و گفت: در برخی موارد، ایالات متحده منتظر یک جرقه است. اگر جرقه زده شود نه تنها در واشنگتن که محل کنگره است؛ بلکه در سایر شهرها و ایالات نیز شاهد بحران امنیتی خواهیم بود. چرا که زمینه‌های پررنگی برای بروز آسیب‌های امنیتی، اغتشاش، یورش و درگیری بین گروه‌های مختلف از جمله نژاد پرستان و مردم وجود دارد.
جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به مدد الهی، سرآغاز تحول بزرگ و انقلاب جهانی برای اضمحلال و نابودی قدرت‌های استکباری، ضددینی و ضدبشری و اخراج آن‌ها از منطقه است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید خبر مسئولیت "رابرت مالی" برای تیم مذاکراتی این کشور در وین، گفت: انتظار داریم مذاکرات سختی داشته باشیم اما یک گام مثبت رو به جلو است.
سخنگوی کاخ سفید با اشاره این که دولت آمریکا می داند روند دیپلماتیک با ایران می تواند زمان‌بر باشد و در حال حاضر انتظار مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا نمی رود، گفت که با این وجود، این کشور آماده ی مذاکرات مستقیم با ایران است.
ساعاتی مانده به مذاکرات وین، مقامات ایران و آمریکا از طریق رسانه‌ها شروط خود برای گفتگوهای برجامی را تشریح می‌کنند.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده مسکو در مذاکرات هسته ای ایران گفت: به تصمیم تهران مبنی بر امتناع از گفت و گوهای رسمی و غیر رسمی با آمریکا در مذاکرات ۶ آوریل ( ۱۷ فروردین) احترام می گذاریم.
جلیلوند در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تغییر در شرایط توافق ایران و آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:  اگر ایران و ایالات متحده آمریکا، اراده سیاسی لازم را داشته باشند؛ احتمالا نتیجه ای حاصل می‌شود. اما هرگز دو کشور به برجام ۲۰۱۵ باز نخواهند گشت. ایران، آمریکا و حتی دنیا در جایگاه و شرایط اقتصادی و سیاسی چند سال گذشته و زمان امضای برجام نیستند. 
نامه فدایت شوم جبهه اصلاحات به رئیس جمهور آمریکا؛

اصلاح طلبان دست به دامن بایدن برای بازگشت به برجام

اصلاح طلبان که اکنون سازوکار انتخاباتی خود را با نام جبهه اصلاحات ایران راه‌اندازی کرده‌اند، در حال ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هستند تا با بازگشت آمریکا به برجام اهداف انتخاباتی و سیاسی خود را دنبال کنند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی، اظهارات کریمی قدوسی که نقل قولی بی‌اساسی را به سفیر انگلیس در سازمان ملل نسبت داده بود را تکذیب و آن را داستان ساختگی خواند.
منابع خبری غروب یکشنبه به وقت تهران از تحرکات نظامی آمریکا در اوکراین همزمان با تشدید تنش این کشور با همسایه خود روسیه خبر دادند.
خطیب‌زاده در واکنش به تحولات اخیر اردن؛

ایران مخالف سرسخت هرگونه بی ثباتی داخلی و دخالت خارجی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در اردن گفت: جمهوری اسلامی ایران با هر گونه بی‌ثباتی داخلی و دخالت خارجی مخالف است و اعتقاد دارد کلیه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت:عراقچی توضیحاتی در مورد روند گفت وگو ها داد و مطرح کرد در جلسه روز سه شنبه هیچ مذاکره مستقیم و غیر مستقیم بین ایران و امریکایی ها صورت نمی گیرد. ایران ایالت متحده را عضوی از برجام نمی شناسد چون خارج شده و به تعهدات خود پایبند نبوده است. در همین چهارچوب تاکید شد تا رفع کامل تحریم ها و راستی ازمایی از جانب جمهوری اسلامی، ایران به تعهدات خود باز نخواهند گشت و اجازه حضور امریکا را در مذاکرا ت نخواهد داد.
وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که همتای آمریکایی اش او را در جریان مذاکرات آتی پیرامون توافق هسته‌ای(برجام) قرار داده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با ‌آمریکا نداریم، گفت:گفتگوهای ما با گروه ۱+۴ در وین در مورد برداشته شدن تحریم‌ها، اقداماتی که آمریکایی‌ها باید ابتدا بردارند و راستی آزمایی شود کاملا فنی است.
از نظر جو بایدن که رسما نیز آن را خاطرنشان کرده است، اولویت اصلی او اوضاع داخلی امریکا و آشتی دادن مجدد امریکایی‌های متفرق شده توسط ترامپ بوده و در سیاست خارجی نیز ایالات متحده دوران بایدن توجه اصلی خود را به روابط متلاطم با چین و منطقه آسیا به جای خاورمیانه معطوف خواهد داشت.