اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در تازه‌ترین تلاشش برای جلب توجهات عمومی، به مرز آمریکا با مکزیک سفر کرد تا رئیس جمهوری کنونی کشورش را به بی‌توجهی به امنیت ملی با لغو کنترل مرزها متهم کند.
یک کارشناس سیاسی با تاکید بر عدم جدیت امریکایی‌ها برای بازگشت به برجام گفت: اصولا برجام از اول نیازی به این همه رفت و آمد نداشت. اگر واقعا آمریکایی‌ها می‌خواستند به برجام برگردند، می‌توانستند، مانند کاری که بایدن در روز اول ریاست جمهوری کرد و با امضای یک دستور اجرایی به پیمان پاریس بازگشت، لذا می توانستند نسبت به برجام نیز همین کار را انجام دهد.
یک پژوهشگر مسایل بین‌الملل گفت: تعدیل جایگاه منطقه غرب آسیا در اولویت‌­بندی‌­های سیاست خارجی آمریکا به عنوان موضوعی مورد حمایت دو حزب حاکم آمریکا است که نمود آن در دولت باراک اوباما و دونالد ترامپ دیده می­‌شود و تداوم آن در دوره بایدن نیز حتمی است.
کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه قانونی را تصویب کردند که پایبندی به اهداف کنترل انتشار گازهای گلخانه ای در این اتحادیه را الزام آور می کند.
با محوریت بازگشت آمریکا به برجام صورت می گیرد؛

دیدار و گفتگوی بایدن و رئیس رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رویترز گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا قرار است با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کند و موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات گفت‌وگوی آن‌ها خواهد بود.
تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت وگو با​ پرسون:

مرگ دموکراسی در آمریکا چالش جدی رئیس‌جمهور فاقد مشروعیت

برخی از نخبگان آمریکایی در کنگره آمریکا سال‌هاست بحث افول آمریکا و چالش‌های جدی که دموکراسی آمریکایی با آن مواجه است را مطرح می‌کنند. دموکراسی آمریکایی آنجایی که وجود دارد عمق بسیار کمی دارد و مشکلات متعددی که در آمریکا وجود دارد در عمل موکراسی را در این کشور با چالش و بن‌بست مواجه کرده است.
ترامپ درانتقاد به تلاش دولت بایدن برای بازگشت به برجام:

اگر در انتخابات تقلب نشده بود یک هفته‌ای با ایران توافق می‌کردم!

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با انتقاد از تلاش های دولت بایدن برای بازگشت به برجام گفت که اگر او مجددا رئیس جمهور شده بود ظرف یک هفته با ایران به توافق دست یافته بود.