اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

نگاهی بر علل ناکامی حزب حاکم در انتخابات فرانسه

سن بازنشستگی را مرتب بالا می‌بردند، حقوق تأمین اجتماعی را کاهش می‌دادند، ساعات کار را افزایش دادن و عملاً از حقوق مردم به سود صندوق‌های بیمه‌ای، دولت و شرکت‌های بزرگ کم کردند تا آنها بتوانند راحت‌تر کار کنند و به راحتی بسیاری از کارگرها را اخراج کنند. در حقیقت یک نسخه نئولیبرالیستی را در فرانسه اجرا کردند.
توئیت ظریف در سالگرد برجام خطاب به رئیس جمهور آمریکا؛

جو بایدن به دقت به این آمار و ارقام بنگرد

وزیر امور خارجه کشورمان در سالگرد برجام گفت: ۶ سال پیش در چنین روزی، برجام یک موضوع فصل هفتمی شورای امنیت ملل متحد را بدون توسل به جنگ، حل و فصل کرد.
گزارش مفصل آقای ظریف پیرامون برجام و آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین مستحق ثبت و ضبط و تامل و موشکافی برای همه ایران‌دوستان حال و آینده است. گزارشی که البته در بیانش ناچار به رعایت انواع ملاحظات داخلی و خارجی است ولی نکات کلیدی و تاریخی فراوان و مهم دارد.
«الکساندر فن در بلن» رییس جمهوری اتریش روز سه‌شنبه در دیدار با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت تحولات بین‌المللی از جمله برجام گفت‌وگو کرد.
در مذاکرات وین باید یک تصمیم سیاسی گرفته شود و دولت‌ها باید تبعات این تصمیم سیاسی را بر عهده بگیرند. دولت آقای روحانی تمایل دارد که این تصمیم سیاسی و تعهد سیاسی برای ماندن و یا خروج از برجام به دولت بعدی سپرده شود. از رو، تیم تحویل وزارت خارجه چندی قبل فعال شده است و حتی نمایندگان دولت منتخب نیز به مذاکرات وین اضافه شده‌اند. این یک تصمیم فرا دولتی است اما به هر حال زمانی که دولت‌ها یک تعهد را می‌پذیرند باید همه ابعاد این آن را در نظر بگیرند.
ظریف در پیامی به بیست و ششمین سالگرد قربانیان سربرنیتسا مطرح کرد؛

به حمایت از استقلال همه اقوام در بوسنی و هرزگوین متعهدیم

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران با شرکت در آیین بیست و ششمین سالگرد قربانیان سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین پیام وزیر خارجه کشورمان را قرائت و بر بسط روابط دو کشور تاکید کرد.
در پی اقدام خارج از عرف نخست وزیر این کشور؛

سفیر اسلوونی به وزارت امور خارجه احضارشد

در پی اقدام غیر قابل قبول و خارج از عرف دیپلماتیک نخست وزیر اسلوونی در حضور در گردهمایی مجازی منافقین، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا علیه توییتر، فیس بوک و گوگل و همچنین مدیران عامل این شرکتها شکایت و آنها را به خاموش کردن غیرقانونی نقطه نظرات محافظه کارانه متهم کرد.
تحلیلِ "مدرن دیپلماسی" از تاثیر روابط ایران و آمریکا بر ژئوپلیتیک جنوب آسیا؛

همسایه‌های ایران منتظر برجام هستند!

پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی به اهمیت و تاثیرگذاری روابط ایران و آمریکا بر ژئوپلیتیک منطقه جنوب آسیا اشاره کرده و به طور خاص بهبود روابط دو طرف را موجب پُربارتر شدنِ ابتکارات منطقه‌ای در جنوب آسیا و همچنین خاورمیانه توصیف کرده است.
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

چرایی عدم تمایل آمریکا برای اجرای تعهدات برجامی

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در استرالیا در خصوص احتمال احیای برجام گفت: حتی اگر دولت بپذیرد کلیه تاسیسات هسته ای و موشکی ایران کاملاً از بین برود و نهضت‌های مقاومت را قربانی آمریکا کند، قطعا برجام احیا نمی‌شود و آمریکا دست از توطئه و فشار علیه ایران برنخواهد داشت.