خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک منبع آگاه به روند مذاکرات ایران و عربستان درباره اهمیت عادی‌سازی روابط دو کشور می‌گوید: هرچند که دو طرف در بیانیه مشترک بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها تاکید ورزیدند، اما تاثیرات از سرگیری رابطه رسمی دو کشور فراتر از مناسبات دوجانبه، تاثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.
اکنون میدان جنگ واقعی، در آسمان و موشک نیست، بلکه جنگ اصلی، جنگ دیپلماتیک است که معادلات سیاسی جدیدی به منطقه تحمیل می‌کند و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، هم خود را بازنده این میدان می‌بینند.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) گفت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هر دو نگران "چرخه باطل خشونت" در سرزمین‌های اشغالی و خواهان حل و فصل مناقشه اسرائیل- فلسطین در اسرع وقت هستند.
یک نماینده اردنی با استقبال از توافق تهران و ریاض گفت که درحال حاضر توافق کشورش با ایران یک وظیفه ملی است.

دو فلسطینی در پی مقابله با نیروهای اسرائیلی در نابلس و در پی مجروحیت به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیدند.

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به بازنگری عربستان سعودی در کمک‌های خارجی خود پرداخت و در این باره نوشت که ریاض از ارائه کمک‌های بی‌پایان به کشورهای فقیر مانند مصر، پاکستان و لبنان و بی‌نتیجه بودن این کمک‌ها خسته شده‌ است و به همین منظور ولیعهد عربستان در حال ایجاد مدلی است که سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند امارات و قطر سال‌ها پیش تا حدی برای افزایش نفوذ بین‌المللی خود آن را در دستور کار خود قرار دادند.