خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سفیر کشورمان در لبنان در مراسمی که سفارت ایران در این کشور به مناسبت روز قدس برگزار کرد بر نزدیک بودن زمان آزادی کامل سرزمین های اشغالی تاکید کرد.
پس از آنکه تهران - ریاض با وساطت چین در پکن توافق کردند، قرار شد دو کشور در مدت حداکثر ۲ ماه روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. گام درستی که روابط دو کشور را در مسیر ترمیم و بازسازی فعال قرار داده است.
رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که رفتار ایمن الصفدی و سخنان اخیرش بحران را مسجد القصی تشدید و وخیم کرده است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از تشدید درگیری‌ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها به دنبال تحولات مسجدالاقصی از تصمیم خود عقب نشینی کرد و ورود یهودیان به مسجد الاقصی تا پایان ماه مبارک رمضان را ممنوع اعلام کرد.
منابع خبری امروز (سه‌شنبه) از سفر رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به آمریکا و رایزنی‌های وی در راستای رفع تیرگی ایجاد شده در روابط واشنگتن و تل‌آویو در پی سیاست‌های افراطی کابینه این رژیم خبر دادند.

رئیس ‌رژیم، رئیس ‌دولت، رئیس ‌اپوزیسیون، رئیس ‌موساد و شخصیت‌های مهمی مانند لیبرمن با صراحت گفته‌اند، دولت اسرائیل پیش از 80 سالگی برای بار سوم از بین می‌رود.
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از صحبت‌های اسموتریچ انتقاد کرده و گفت: «من بابت اظهارات غیرقابل‌ قبول اسموتریچ ابزار تأسف می‌کنم. گفتن این صحبت‌ها در شرایطی که فضا از قبل متشنج است، اشتباه، بی‌احترامی و خطرناک است.»
نشست روز پنجشنبه در پکن بین وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران گام مهمی در مسیری غیرمنتظره بود که ممکن است به سطحی از ثبات منطقه ای منجر شود که در بیش از چهار دهه گذشته دیده نشده است.
هنری کیسینجر طی مصاحبه‌ای گفته است که چین به‌ عنوان میانجی برای عربستان و ایران تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه است.