خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

براساس اعلام شبکه تلویزیونی محلی پاکستان، نخست وزیر سابق این کشور بازداشت شده است.
از مدت ها قبل نشانه هایی از بسترسازی ورود بشار اسد به اتحادیه عرب به چشم می خورد و اخیرا هم با توجه به رفت و آمدهای دیپلماتیکی به دمشــق که از طرف کشورهای عرب صورت می گرفت، این شانس را بیشتر به بشار اسد می داد که زمینه برای ورود او مهیاست.
رجب طیب اردوغان در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه، مخالفانش را عضو جامعه ال‌جی‌بی‌تی دانست و گفت که فقط خودش می‌تواند از ارزش‌های خانواده در ترکیه حفاظت کند!
رئیس اطلاعات ناتو با این ادعا که روسیه در حال نقشه‌برداری از سامانه‌های حیاتی زیردریایی است، نسبت به خطر قابل توجهی که مسکو می‌تواند با هدف قرار دادن زیرساخت‌های اروپا و آمریکای شمالی ایجاد کند، هشدار داد.

وزیر کشور ترکیه، آمریکا را به برنامه‌ریزی برای برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آتی در ۱۴ مه، به عنوان انتقامی برای تلاش‌های کودتای نافرجام متهم کرد.
نشریه فایننشال تایمز در مطلبی با اشاره به تشدید دیپلماسی کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های اخیر، درباره تلاش دیپلماتهای این کشورها برای گرفتن امتیاز از دمشق در ازای بازگشت به اتحادیه عرب و عدم بروز نشانه‌ای از اینکه دمشق حاضر به ارائه چنین امتیازی باشد، نوشته است.
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پس از نامه گروهی از نمایندگان پارلمان این رژیم به وزیر امور خارجه آن در حمایت از اقدامات تجزیه طلبانه علیه ایران، گفت که اکثر این نمایندگان را به عقب‌نشینی از این نامه و متن آن قانع کرده است.
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند، سرکرده داعش که توسط سرویس اطلاعات این کشور در سوریه از پای درآمد، از ترس بازداشت با کمربند انفجاری خودش را منفجر کرد.
سناریوهای حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران در دو حالت کلی با همکاری یا اطلاع ایالات متحده آمریکا و بدون همکاری و اطلاع آمر یکا قابل دسته بندی است.