خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سفیر ایران در لبنان در توئیتی نوشت: برای اولین بار، رژیم صهیونیستی و حامیان آن، خود را روبرو با فشار شدید از چندین محور، یعنی غزه و «دیگران» می‌بینند.
احتمال دارد رژیم صهیونیستی یک بار دیگر حماقت کند و عملیات زمینی راه بیندازد و ممکن است دولت‌هایی هم آن را مورد حمایت قرار دهند اما در صورت ارتکاب چنین حماقتی، شکست رژیم قطعی خواهد بود. ارتش رژیم یک‌بار در مهرماه با شکست تاریخی و خُرد‌کننده که اعتباری برای او باقی نگذاشت، روبه‌رو شد و مسلماً آثار ترس نظامیان رژیم از مقاومت، ابتکار عمل را از آنان خواهد گرفت.
ارتش رژیم صهیونیستی پس از بیش از یک هفته تهدید مردم غزه به انجام عملیات زمینی و ورود به غزه، عصر دیروز به تکاپو افتاد تا چنین حمله ای را آغاز کند اما در همان گام نخست شکست خورد و عقب نشینی کرد. گردان‌های شهیدعزالدین قسام در بیانیه‌ای خبردادند، روز گذشته یک نیروی زرهی صهیونیستی چند متر از دیوار مرزی در شرق خان یونس عبور کرد و وارد نوار غزه شد اما با کمین نیروهای قسام مواجه شده و عقب‌نشینی کرد.
شرق نوشت:به نظر می‌رسد که حملات اسرائیل علیه غزه، موجب تحولات مهمی در روابط ایران و آمریکا نیز شده است. در پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که آمریکا درباره بحران غزه تقدیم شورای امنیت کرده‌ است، از ایران خواسته شده تا صدور سلاح را به «گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی که صلح را در منطقه تهدید می‌کنند»، متوقف کند.
زمانی که مناقشه میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی آغاز شود مســئله به طور بنیادین متفاوت می شود و استدلال «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تخصص و تجربه اش در سیاست خارجی(سابقه ۳۶ ســاله در سنا )-200۸ ۱۹۷2( و ۸ سال معاون رئیس جمهور باراک اوباما) جهان را امن تر می کند، در نظرگاه ملت خود بــا تردید جدی روبه رو می شود.
در یادداشتی در روزنامه هاآرتص با اشاره به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در داخل و مقابله آن با تهدیدات خارجی که به ناکامی در مقابله با حمله غافلگیرانه حماس منجر شد، اشاره شده است که آمریکا و آلمان با نگرانی از رخ دادن «فاجعه‌ای وجودی» برای این رژیم در صورت عملی شدن خواسته‌های کابینه راست افراطی نتانیاهو، کنترل برنامه‌ریزی در جنگ را بر عهده گرفته‌اند.
نخستین نشست وزیران امور خارجه فرمت ۳+۳، عصر امروز (دوشنبه) اول آبان ماه با حضور وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز شد.

رسانه رسمی کره شمالی با انتقاد شدید از آمریکا و اروپا در وتوکردن قطعنامه‌های روسیه و برزیل برای برقراری آتش‌بس در غزه اعلام کرد که واشنگتن مسئول اصلی وقوع وضعیت غم‌انگیز انسانی در غزه است.
وحید یامین پور فعال رسانه یادداشتی را با عنوان قدس را چه کسی آزاد می کند در کانال خود در ایتا منتشر کرد.
یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی با اشاره به تلاشهای آمریکا و قطر برای آزادی اسرای دربند حماس گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم تلاشهای بشردوستانه بر حملات ما علیه غزه تاثیر بگذارد.
شاخه نظامی حماس اعلام کرد که رزمندگان گردان‌های القسام یک نیروی زرهی رژیم صهیونیستی را که از سوی خان یونس چند متر از حصار مرزی گذر کرده بود، در کمین قرار داده و همچنین ۲ بولدوزر و یک تانک دشمن را منهدم کردند.