خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یادداشت/انصارالله در قامت یک ارتش بزرگ و تمایز یافته،  با به کارگیری شیوه های نوین جنگی می تواند روی زمین بزرگترین شهر در دست سعودی ها، یمنی مارب را محاصره کامل کند و از طریق آسمان نیز روزانه عمق خاک سعودی را بدون محدودیت مورد اصابت موشک و پهپاد قرار دهد.

رحیمی جهان آبادی خطاب به دولت کره جنوبی:

بلوکه کردن پول ایران راهزنی بین المللی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید بلوکه شدن پول ایران توسط کره ای ها به بهانه فشار آمریکایی ها راهزنی بین المللی است.
با وجود توسعه روابط اقتصادی میان ترکیه و ایران، روابط دو کشور در برخی موارد با رقابت جدی همراه بوده است. عراق، سوریه و قفقاز از‌جمله حوزه‌هایی است که دو کشور درگیر رقابت آشکار و نهانی شده‌اند.

اسلام حقیقی اساسا اسلام بر پایه صلح است نه خشونت و سرسختی و علمای اسلام شدیدا با این دست اختلافات و تفکرات سلفی مخالف‌اند، چه رسد اسلامی که با جنگ و خون‌ریزی معرفی شده است.
دیپلمات ارشد سابق ایران در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

عزم آمریکا برای ادامه حضور در منطقه/ دور جدید عملیات تروریستی و نظامی در عراق

به ادعای آمریکایی‌ها و به ادعای ناتو نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش در عراق هستند. بنابراین باید عملیات نظامی و تروریستی در عراق شدت پیدا کند که توجیهی برای ادامه بقای نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو باشد.
کاردار ایران در عربستان در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

دست و پا زدن عربستان در باتلاق خودساخته یمن

سعودی‌ها در رابطه با ادامه جنگ به شدت دچار مشکل شده‌اند و دلیل آن هم این است که در حال حاضر آمریکایی‌ها موافق ادامه جنگ نیستند و فروش تسلیحاتی به عربستان را متوقف کرده‌اند و صریحاً اعلام کرده‌اند که باید جنگ یمن تمام شود.
بشیر حسین النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی در دیدار روز گذشته با پاپ فرانسیس، نشان داد که اجرای طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از کانال نجف اشرف میسر نیست.
امیر حاتمی در جشنواره سرباز:

غلط اضافه کنید حیفا و تل‌آویو را می‌زنیم

وزیر دفاع گفت: صهیونیست‌ها بدانند که اگر غلط اضافه کنند با اشاره فرماندهی معظم کل قوا تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.
ژاپن پیشتر در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز تلاش هایی برای میانجیگری میان ایران و امریکا انجام داده، هرچند راه به جایی نبرده بود. با این حال حسن نیت این کشور برای ایران به اثبات رسیده است.
روایت غالب از هدف سفر جناب پاپ فرانسیس به عراق و برنامه ­های متنوع آن، اعلان پیام صلح و همزیستی ادیان است. جناب ایشان در توییت خود پیش از آغاز سفر، دیدار با «مردم رنج­دیده» را هدف اصلی این «زیارت» عنوان کرد.
پرسون بررسی کرد؛

اهمیت سفر پاپ به عراق

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان روز گذشته وارد کشورعراق شد؛ سفر وی به این کشوربه مدت سه روز ادامه دارد و حاوی برنامه های مختلفی است.
دستیار رییس مجلس در امور بین‌الملل در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: بدون نقش مهم سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد این کشور شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

توافق جناح‌های داخلی عراق برای خروج آمریکا

مطالبه برای خروج آمریکا فراگیرتر و گسترده‌تر شده است حتی آن‌هایی که تا چندی پیش احساس می‌کردند که اگر آمریکا بماند می‌تواند پشتیبان آن‌ها باشد، امروز می‌بینند که ادامه حضور آمریکا و سیاست‌های تنش‌آفرینی که آمریکایی‌ها دارند، موقعیت آن‌ها را نیز تضعیف می‌کند.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل از ورود ‫پاپ‬⁩ فرانسیس به بغداد خبر داد و عنوان کرد: بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. ‫

دولت آمریکا مدعی است دنبال روند دیپلماسی در حل مسائل منطقه‌ای است اما در عمل می‌بینیم که در ابتدای دولت، بایدن دستور حمله مستقیم نظامی را صادر می‌کند و این همان کاری است که ترامپ نیز انجام می‌داد. رسانه‌های آمریکایی برای توجیه تجاوز آشکار آمریکا به سوریه و عراق، در صدد هستند که خطرات مقاومت را در منطقه به ویژه در عراق، بزرگنمایی کنند.
دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هدف غرب و آمریکا در سوریه غارت منابع آن است نه مبارزه با تروریسم.

استراتژی آمریکا در منطقه حفظ امنیت مطلق اسرائیل است، لذا سعی می‌کنند به هیچ نیروی غیروابسته به آمریکا در آنجا اجازه حضور ندهند. یعنی اولویت امنیت مطلق اسرائیل بر همه استراتژی‌ها و همه منافع یک و دوجانبه آمریکا در این منطقه. این آثار وسیع‌تر انعکاس منفی در روابط عراق با آمریکا هم خواهد داشت.
یادداشت/امضای یک پاپ و یک آیت‌اللّه بر سند «دوستیِ جهان‌وندی» - هرگاه که رخ دهد- می‌تواند منشور ملل متّحد را نیز ارتقا دهد و بشارت‌دهندۀ مودّت جهانی باشد.