خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: دستگاه امنیتی آمریکایی از اواخر دوران اوباما متوجه شد که توان شکست طالبان و پیروزی نظامی را ندارد. بنابراین آمریکا به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان بدون تکرار تجربه  اتحاد شوروی سابق در قرن 21 و یا انگلیس در قرن 19 است.
یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: ترکیه به دنبال حضور نظامی و احیای امپراتوری عثمانی است. نگاه عثمانی گرایی که اردوغان دارد و حمایت جریان ملی گرایی و اسلام گرا از وی باعث شده، ترکیه به هر کشور که وارد شده دیگر خارج نشده است. در واقع ترکیه به دنبال منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی خود است.
گفت‌وگو میان تهران و ریاض اتفاق عجیبی نیست؛ ایران سال‌هاست که مذاکره با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را در دستور کار داشته و در چارچوب ابتکاراتی نظیر طرح صلح هرمز پیشنهاداتی در این باره مطرح کرده است.
تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده مذاکره ایران و سعودی‌ها در عراق

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: موضوعات مذاکره پرونده های یمن و لبنان بوده است. سعودی‌ها به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز روز یکشنبه ۱۸ آوریل-۲۹فروردین در گزارشی به نقل از سه منبع مدعی شد مقام‌های ارشد تهران و ریاض در تلاش برای بهبود روابط، دور اول مذاکرات مستقیم در سطح مقامات امنیتی را روز ۹ آوریل-۲۰‌فروردین در بغداد و با میانجی‌گری نخست‌وزیر عراق برگزار کرده‌اند و قرار است دور دوم این گفت‌وگوها هفته آینده برگزار شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه قرار نیست توافق جدیدی کنار برجام داشته باشیم گفت: تحریم‌هایی که دولت پیشین آمریکا علیه ایران اعمال کرد، برای سخت شدن مسیر بازگشت آمریکا به برجام بوده است.
عربستان که طی روزهای اخیر از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر مذاکرات هسته ای فروگذار نکرده است، این بار ضمن بازخوانی سخنان وزیر خارجه وقت این کشور درباره نتیجه جنگ آمریکا علیه صدام ، ادعاهای جدیدی را از زبان یک مقام امنیتی خود مطرح کرده است.
روحانی در دیدار وزیر امور خارجه صربستان تاکید کرد:

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با صربستان برای مبارزه با کرونا

رئیس جمهور با اشاره به روابط خوب و صمیمی ایران و صربستان و همچنین امضای یادداشت تفاهم همکاری میان وزیران امور خارجه دو کشور، بر تلاش برای توسعه و تعمیق مناسبات در زمینه‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی و تجاری تاکید کرد.
رئیس جمهور آمریکا که بر خلاف ادعاهایش هنوز به برجام بازنگشته و عضو آن محسوب نمی شود، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران را برخلاف توافق هسته‌ای توصیف کرد.