خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

محمد علی الحوثی:

به زودی مأرب آزاد می‌شود

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با عنوان اینکه عملیات مأرب جدای از روند کلی آزادسازی یمن نیست، گفت: این استان به زودی به طور کامل آزاد می‌شود.

از سوی مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی؛

ربوده شدن کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران تکذیب شد

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تکذیب خبر ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران در برخی شبکه های عربی، در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.
با تعلل ورزیدن در تعمیر بموقع نفتکش «صافر»؛

یمن سازمان ملل متحد را به «کارشکنی» متهم کرد

عضو شورای عالی سیاسی یمن سازمان ملل را به کارشکنی در قبال تعمیر یک فروند نفتکش حامل سوخت موسوم به «صافر» در سواحل این کشور متهم کرد.
تحت تاثیر پاندمی کرونا رخ داد؛

سقوط ۴۴ درصدی سود آرامکوی عربستان

شرکت آرامکوی عربستان سعودی اعلام کرد: در سال گذشته تحت تاثیر پاندمی کرونا و سقوط قیمت نفت خام و محصولات پالایشگاهی، سود این شرکت با سقوط سنگین ۴۴ درصدی روبرو شده است.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشستی خبری به تشریح دستاوردهای شش ساله جنگ علیه این کشور پرداخت و اعلام کرد که ارتش در طول این سالها با ۴۹۹ موشک بالستیک تاسیسات نظامی عربستان و امارات را هدف قرار داده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

نگاهی بر اهمیت گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه

گسترش مناسبات دو کشور ایران و روسیه در شرایطی که طرف آمریکایی با روی کار آمدن دولت بایدن با استفاده از سیاست‌های توسعه یک جانبه‌گرایی آمریکایی، گسترش قدرت نرم، دخالت در امور داخلی کشورها و توسعه برنامه تحریمی قصد فشار به کشورهای مستقل دنیا نظیر روسیه و ایران را دارد، بسیار حائز اهمیت است.
سه روز مانده به انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، هزاران نفر از مخالفان نتانیاهو، در نزدیکی محل اقامت وی خواستار کناره گیری وی از قدرت شدند.
جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی بامداد یکشنبه در چند نوبت صنعاء پایتخت یمن را بمباران کردند.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

واکنش سازمان ملل به دستاوردهای اخیر انصارالله در جبهه مأرب

با توجه به دستاوردهای اخیر میدانی انصارالله در جبهه مأرب و پیشرفت‌های گسترده‌ای که داشته است، سازمان ملل متحد طبق روال گذشته به تکاپو افتاده تا از این پیشروی‌ها جلوگیری کند و همچنان نقش خود را در خدمت‌رسانی به ایالات متحده آمریکا و متحدانش ایفا کند.
کارشناس تحولات بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ایران تهدیدی جدی برای آمریکا در منطقه

چالش چهار دهه‌ای که آمریکایی‌ها برای ساقط کردن نظام در ایران داشتند عملاً با موانع جدی روبرو است. از طرفی ایران برای افزایش قدرت منطقه‌ای خود در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حرکت کرده است. به همین دلیل آمریکا همچنان ایران را به عنوان تهدید برای منافع خود در منطقه می‌داند.
در گفت وگوی پرسون با کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح شد(بخش دوم):

ایران و اسرائیل به سمت جنگ می روند؟

کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: صهیونیست ها قصد دارند به جمهوری اسلامی ضربات موثری را وارد کنند لکن اصلا تمایل به ورود به جنگ با آن را ندارند. ایجاد ناامنی دریایی و هدف قرار دادن کشتی های ایرانی نیز در همین راستا تحلیل می شود.

گردوغبار ناشی از سفر پاپ فرانسیس به عراق و اقلیم کردستان فروننشسته بود که اتخاذ یک تصمیم جنجالی برای انتشار یک تمبر یادگاری، توجه تمام رسانه‌های منطقه و جهان را به‌سوی خود جلب کرد.