خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

بنا بر گزارش رسانه‌ ها در روز چهارشنبه، ۱۱ مقام رده‌بالای ژاپن از وزارت امور داخلی و ارتباطات این کشور ممکن است جایگاه خود را به خاطر رسوایی مربوط به پسر ارشد "یوشیهیده سوگا"، نخست‌وزیر ژاپن، از دست بدهند.
فرایند صلح در افغانستان با توجه به عدم یکپارچگی قدرت نزد حاکمیت فعلی و اختلافات به جا مانده از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته، دورنمای چندان روشنی ندارد و همین، گره مذاکرات با طالبان جهت رسیدن به یک توافق جامع را کورتر می‌کند.

جلیلوند در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

آیا پایان جنگ یمن نزدیک است؟

یک کارشناس بین الملل گفت: بهترین راه حل پایان جنگ یمن توافق ایران و عربستان بر سر این موضوع است. اگر گام هایی در رابطه با یمن برداشته شود ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک می شوند و احتمالا بر سر موضوعات دیگری نیز توافق کنند.
منابع مختلف از شوکه شدن و سردرگمی بزرگ ولیعهد عربستان پس از کنار گذاشته شدن آن از ارتباط با آمریکا خبر دادند که باعث شده تا با نزدیکان خود درباره نگرانی‌هایش نسبت به وخیم‌تر شدن روابط با واشنگتن رایزنی کند.
ممانعت از تشدید چندقطبی سیاسی و ناآرامی های اجتماعی، دلیل اصلی نخست وزیر گرجستان برای کناره گیری از قدرت اعلام شد.
دختر دیکتاتور سابق عراق از تصمیمش برای بازگشت به عراق پس از فرار از آنجا در جریان حمله آمریکا خبر داد.
رئیس جمهور جدید آمریکا با اعلام اولین گفت وگوی خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که دو طرف برای تقویت روابط آمریکا- اسرائیل در خصوص مسائل امنیتی منطقه، از جمله ایران به طور مرتب در تماس هستند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: لازمه مهار ویروس کرونا افزایش همکاری‌های بین‌المللی، توزیع عادلانه واکسن در کل دنیا و لغو تحریم‌ها و محاصره‌های غیرانسانی است.
محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

عراق توانایی مقابله با ترکیه را ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت عراق این توانایی را ندارد که در برابر ترکیه مقاومت کند و سعی می کند به نوعی از حمایت آمریکا و کشورهای دیگر برخوردار شود تا به ترکیه فشار بیاورند که در عراق مداخله نکند.
در رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند انجام شد؛

مانور عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی

سخنگوی رزمایش مرکب دریایی امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: در مرحله دیگری از این رزمایش، یگان‌های شناور دو کشور عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق را تمرین کردند.
سیاست درهای باز اقلیم کردستان عراق برای آسیب رساندن به منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های مستمر آنها برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت عراقی و حشدالشعبی، باعث شده است تا یک جنگ در سایه با هدایت سرویس‌های امنیتی یک رژیم خارجی که کوچک‌ترین اهمیتی برای امنیت منطقه و منافع مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه قائل نیست در اقلیم کردستان جریان بگیرد.
سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با پرسون:

جبران خطاها، راه نجات آمریکا در یمن

آمریکا اگر میخواهد که خطاهای استراتژیکی خود را جبران کند باید طرف مردم یمن را داشته باشد و از آن‌ها حمایت کند و گروه‌هایی که در رأس قدرت هستند از جمله انصارلله را به رسمت بشناسد و با واقعیت یمن کنار بیاید. تا بتواند عربستان را از این باتلاقی که خودش درست کرده است، خارج کند.
یک دیپلمات سابق کشور گفت: نخست وزیر ژاپن که معمولا رهبرانش به صورت بسیار کم، شاید دوبار به کشورهای اسلامی تا کنون مسافرت کردند، به ایران می آید و تقاضا می کند، اما با صراحت تقاضایش رد می شود، در این شرایط اقدام قطر تاثیری ندارد.
آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه در یک نگاه؛

از جزئیات حمله راکتی به اربیل عراق تا نامه ایران به آژانس

جزئیات حمله راکتی به نیرو‌های آمریکایی در اربیل عراق، رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام، حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه، نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه و توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
یادداشت/ به چالش کشیدن ابرقدرت غربی با سلاح های ساده نشان دهنده ضعف راهبردی ایالات متحده در برابر حملات ایذایی گروههای مقاومت است و سامانه های پیشرفته پدافندی چون C-RAM نیز برای آنان مصونیت نخواهد آورد.
هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا خاک عراق را ترک نمی‌کند

یک کارشناس سیاسی گفت: به نظر می رسد ساز و کا ها به گونه ای است که اگر دولت عراق نتواند نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کند جنبش های مردمی مستقیما وارد عمل خواهد شد و این برای آمریکا هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.