خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه آمریکا با رد اظهارات اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره صحبت با «جان کری» درباره حملات اسرائیل در سوریه، این اظهارات را «کاملاً مزخرف» توصیف کرد.
یک دیپلمات ارشد چین تاکید کرد: آمریکا باید گام اول در بازگشت به برجام را بردارد و تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند. این، کلید موفقیت مذاکرات وین است.
نماینده روسیه در سازمان های بین الملل با بیان اینکه "مذاکرات وین بدون گفت وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز به موفقیت خواهد رسید" گفت ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران غیر واقع بینانه و غیرسازنده است.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین:

انتخابات به تعویق افتاد

رئیس تشکیلات خودگردان به دلیل مانع تراشی رژیم صهیونیستی، تصمیم به تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی فلسطین گرفت.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه شنبه بطور جداگانه با سید عمار حکیم رئیس ائتلاف العراقیون و حکمت ملی، عادل عبد المهدی نخست وزیر سابق و نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون بطور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.
یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با غیرعلمی خواندن برخی محدودیت ها در جهت مقابله با ویروس کرونا درباره ممنوعیت پرواز به هند و در عین حال فروش بلیت اظهار کرد: مافیای پرواز اجازه اتخاذ تصمیم درست را نمی دهد.
در «۱۰دقیقه» پخش می شود؛

حقایق مذاکرات وین در "10 دقیقه"

شبکه پرس تی وی با پخش قسمت جدیدی از مجموعه مستند «۱۰دقیقه» از برخی حقایق مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای برجام سخن می گوید.
توافق دوحه میان امریکا و طالبان در یک زمینه و پشتوانه ناصحیح بسته شد و آثارش را امروز در رفتار طالبان می‌توان مشاهده کرد.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: در تمام درگیری‌ها اسرائیلی‌ها تا زمانی که قیام کننده اصلی هستند، به تنش ادامه می‌دهند. اما اگر کسی پاسخ آنها را بدهد؛ عقب نشینی می‌کنند و از تنش و درگیری در منطقه کاسته می‌شود.
بنا بر گزارش برخی رسانه‌های بین‌المللی ازجمله روزنامه بریتانیایی فایننشال‌تایمز، خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان، بغداد در 20 فروردین‌ماه سال جاری میزبان نخستین دور گفت‌وگوی دیپلماتیک میان ایران و عربستان بوده است.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید هرگونه تردد مسافر با هند و پاکستان چه از طریق مرزهوایی و چه از طریق مرز زمینی متوقف شده و بحث قرنطینه افرادی که به تازگی از این کشورها بازگشتند جدی گرفته شود.
معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به لغو تمام پروازهای هند و پاکستان گفت: باید با تمامی ظرفیت های ممکن و استفاده از تجارب ۱۴ ماهه گذشته تلاش کنیم که با سرعت از پیک موجود عبور کرده و اجازه ورود ویروس جهش یافته هندی را به کشور ندهیم.