خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مجید مهتدی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

فرصت سوزی ایران و سوریه برای عبور از تحریم‌ها

فرصت‌های خوبی برای گسترش تعاملات بین ایران و سوریه به وجود آمده است و دولت به این جریان توجه ویژه دارد اما هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد که متأسفانه از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. هم ایران و هم سوریه تحریم هستند بنابراین هر دو کشور باید دست در دست هم دهند و یکدیگر را کمک کنند تا از این تحریم‌ها عبور کنیم نه این‌که خود تحریمی کنیم.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ادامه تحریم‌ها و ناکامی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران

در دوره‌های گذشته آمریکایی‌ها برای این‌که ایران را تهدید ضمنی نظامی نیز بکنند، اعلام می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است. در دولت بایدن حتی جرئت چنین تهدیدی را هم ندارند بنابراین گزینه نظامی برای همیشه از روی میز کنار رفته و تنها تحریم‌ها باقی مانده است. اثرگذاری تحریم‌ها نیز با مقاومت ملت ایران روز به روز کاهش پیدا کرده است.
اعضای تیم ملی فوتبال سوریه برای دیدار با شاگردان دراگان اسکوچیچ به ایران آمدند.
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور گفت: زمان آن فرا رسیده که آمریکا نمایش خود علیه چین را تمام کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان جمعه شب در حالی از امضای قریب‌الوقوع سند جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین میان وزرای امور خارجه دو کشور درتهران خبر داد که آگاهان، سفر «وانگ یی» به ایران را با هدف تلاش مضاعف پکن برای حفظ برجام و نیز تعمیق مناسبات راهبردی با تهران برشمرده‌اند.
کره شمالی با آزمایش موشکی اخیر خود به نوعی این سیگنال را برای دولت بایدن و متحدانش فرستاده که اگر آن‌ها می‌خواهند راه ِ ترامپ را در قبال پیونگ یانگ در پیش گیرند، بایستی انتظار تبعات وخیم آن را نیز داشته باشند. از این منظر، این آزمایش موشکی را بایستی به نوعی، خیر مقدمِ "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به دولتِ تازه کارِ "جو بایدن" ارزیابی کرد.
ملازهی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حکومت فدرالی مناسب ترین گزینه برای یمن است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در صورتی که در یمن بر سر یک حکومت مرکزی قدرتمند توافق نشود؛ تشکیل حکومت فدرال و سهم مشخص طبق قانون اساسی برای گروه‌های درگیر در جنگ مناسب ترین راهکار است.
یک منبع امنیتی عراقی خبر داد؛

انفجار تروریستی در بغداد

یک منبع امنیتی عراقی امروز (سه شنبه) از وقوع انفجار تروریستی در منطقه المشتل در شمال شرق بغداد خبر داد که تلفاتی برجای گذاشت.
استکبار جهانی احتمالاً در صفحه مذاکره نقش پلیس خوب را برای انصارالله بازی خواهد کرد بنابراین آن‌ها باید هوشیار باشند چرا که حیله‌ای که آمریکایی‌ها در صحنه مذاکره عرضه خواهند کرد این است که عربستان از صحنه جغرافیایی یمن خارج شود و در ازای آن انصارالله و مردم یمن نقش جمهوری اسلامی ایران در قالب مستشاری و کمک به مردم بی دفاع یمن را از بین ببرند.
یک کارشناس ارشد مسائل عراق می‌گوید: خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به شدت مورد خواست و تأکید ایران است و میزان شدت و اهمیت تحولات مربوط به ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق، می‌تواند بر فضای مناسبات بغداد با تهران درسال 1400 اثرگذار باشد.