خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

تحلیلگر مسائل شبه قاره گفت: به نظر می‌رسد که خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان جدی است؛ چراکه آقای بایدن سیاستی را اعلام کرده است که قصد خروج از افغانستان را دارد. همزمان با اعلام آمریکایی‌ها، ناتو اعلام کرد که نیرو‌های خود را خارج خواهد کرد.
ارتش اندونزی اعلام کرد بعد از تلاش‌های پی‌درپی، زیردریایی مفقود شده این کشور را پیدا کرده ‌است.
فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

بهبود رابطه با عربستان در گرو تفاهم ایران با آمریکا است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات وین، گفت: اختلاف اصلی مسئله اسرائیل است. اگر ایران و آمریکا به تفاهم و ترک مخاصمه در این زمینه رسند؛ عربستان نیز دیگر بهانه‌ای برای ستیز با ایران نخواهد داشت.
تحلیلگر اوراسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

احیای روابط 60 ساله ایران و کره جنوبی

تبعیت کره جنوبی از سیاست‌های آمریکا موجب بروز مشکلاتی در روابط ایران و کره جنوبی شده است و شاید عنصر اصلی در سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران نیز تلاش برای حل این مسئله است.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر روز یکشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیئتی به قطر و عراق خبر داد.
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اقدامات ایذایی و خرابکارانه رژیم صهیونیستی نشانه ضعف این رژیم است، گفت: وقتی بازیگری در سطح بین الملل، نتواند راهبرد خود را به شیوه متعارف پیش ببرد، ‌ناگزیر به سمت جنگ کثیف می‌رود، عرصه‌ای که مختص گروهک‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی است.
ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ پیشین خود مدعی شده بود که پدافند هوایی این رژیم به سمت موشک شلیک شده از خاک سوریه موشک رهگیر شلیک کرده؛ اما مشخص نشده که آیا برخورد با موفقیت صورت گرفته است یا خیر.
شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، دادگاه بدوی نینوی طی تحقیقات خود در یکی از آواربرداری‌های بخش قدیمی موصل به مقادیر زیادی پول نقد، شمش طلا به همراه زیورآلات طلا و نقره رسیده است.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد، ایالات متحده و هشت کشور دیگر توافق ۲۰۰۶ در رابطه با برنامه اف-۳۵ را ملغی کرده و توافقنامه جدیدی به امضا رساندند که ترکیه را مستثنی می‌کند.
یادداشت/ دوران صبر استراتژیک ایران به سر آمده و هر گونه خرابکاری امنیتی در سطحی بالاتر و با واکنش نظامی پاسخ داده می‌شود.

روحانی در دیدار با شاه محمود قریشی:

دغدغه مشترک ایران و پاکستان" امنیت" است

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تامین صلح و ثبات در منطقه با محوریت سازوکارهای منطقه‌ای، بر ضروت تامین امنیت مرزهای دو کشور همسایه، ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: امنیت، دغدغه مشترک دو کشور است و تقویت همکاری‌ها در این زمینه لازم و ضروی است .
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که پیشرفت مهمی در روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای انجام شده است، گفت که دیپلماسی بهترین راه بازگرداندن آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن است.
نماینده روسیه در وین:

برجام جایگزینی ندارد

نماینده روسیه در وین احیای برجام را برای حل و فصل مسئله برنامه هسته ای ایران، گریزناپذیر تلقی کرد.