خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پرسون بررسی کرد؛

اهمیت سفر پاپ به عراق

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان روز گذشته وارد کشورعراق شد؛ سفر وی به این کشوربه مدت سه روز ادامه دارد و حاوی برنامه های مختلفی است.
دستیار رییس مجلس در امور بین‌الملل در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: بدون نقش مهم سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد این کشور شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

توافق جناح‌های داخلی عراق برای خروج آمریکا

مطالبه برای خروج آمریکا فراگیرتر و گسترده‌تر شده است حتی آن‌هایی که تا چندی پیش احساس می‌کردند که اگر آمریکا بماند می‌تواند پشتیبان آن‌ها باشد، امروز می‌بینند که ادامه حضور آمریکا و سیاست‌های تنش‌آفرینی که آمریکایی‌ها دارند، موقعیت آن‌ها را نیز تضعیف می‌کند.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل از ورود ‫پاپ‬⁩ فرانسیس به بغداد خبر داد و عنوان کرد: بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. ‫

دولت آمریکا مدعی است دنبال روند دیپلماسی در حل مسائل منطقه‌ای است اما در عمل می‌بینیم که در ابتدای دولت، بایدن دستور حمله مستقیم نظامی را صادر می‌کند و این همان کاری است که ترامپ نیز انجام می‌داد. رسانه‌های آمریکایی برای توجیه تجاوز آشکار آمریکا به سوریه و عراق، در صدد هستند که خطرات مقاومت را در منطقه به ویژه در عراق، بزرگنمایی کنند.
دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هدف غرب و آمریکا در سوریه غارت منابع آن است نه مبارزه با تروریسم.

استراتژی آمریکا در منطقه حفظ امنیت مطلق اسرائیل است، لذا سعی می‌کنند به هیچ نیروی غیروابسته به آمریکا در آنجا اجازه حضور ندهند. یعنی اولویت امنیت مطلق اسرائیل بر همه استراتژی‌ها و همه منافع یک و دوجانبه آمریکا در این منطقه. این آثار وسیع‌تر انعکاس منفی در روابط عراق با آمریکا هم خواهد داشت.
یادداشت/امضای یک پاپ و یک آیت‌اللّه بر سند «دوستیِ جهان‌وندی» - هرگاه که رخ دهد- می‌تواند منشور ملل متّحد را نیز ارتقا دهد و بشارت‌دهندۀ مودّت جهانی باشد.

دیپلمات و کاردار سابق ایران در گفتگو با پرسون؛

بن نایف گزینه احتمالی دموکرات‌ها در عربستان

مسلماً آمریکایی‌ها با بن سلمان که یک جوان نابخرد، ناپخته و بیگانه با عالم سیاست است کار نخواهند کرد. گزینه دموکرات‌ها از قدیم بن نایف بوده و طبق عرف دربار و خاندان سعودی بن نایف باید ولیعهد می‌شد اما بن سلمان با کمک ترامپ یک کودتا انجام داد و برای اولین بار شاهزاده‌های بسیار مهم و کلیدی از جمله بن نایف، احمد بن عبدل عزیز، رئیس گارد پادشاهی عربستان، ولید بن طلال سرمایه دار معروف عرب و همچنین عموی خود را دستگیر کرد و آن‌ها را برکنار کرد.
منابع امنیتی در عراق از شلیک ۱۴ فروند موشک به محل استقرار نیرو‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در پایگاه عین الاسد خبر دادند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها سعی دارند مهره بازی خود یعنی بن سلمان را در ریاض عوض کنند. یعنی مهره بازی ترامپ را کنار بگذارند وکسی مثل پسرعموی بن سلمان یا فرد دیگری از خاندان صعودی را جایگزین آن کنند.
بیش از ده هزار عراقی در بزرگراه شماره ۸۰ بین کویت - بصره کشته شدند و حدود ۳ هزار خودروی سوخته و متلاشی در طول چند کیلومتر از این اتوبان چشم ها را می خراشید.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

نیروهای ائتلاف یا داعش، ترجیح عراق کدام است؟

انفجارهای اخیر در عراق بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها داد که با این استدلال که اگر آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف از عراق خارج شوند این داعش است که دوباره سر از لانه‌های خود بیرون آورده و فعال می‌شود و دوباره نا امنی و کشت و کشتار توسط داعشی‎ها در سر تا سر عراق رخ خواهد داد، به حضور خود در عراق ادامه دهند.