خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه دولت بایدن پیام های امیدوارکننده ای برای خروج برجام از بن بست ارسال می کند، گفت: کشورهای برجام در حال کار بر روی بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام هستند.

سفیر ایران در بلژیک و اتحادیه اروپا تاکید کرد: با انتقال بحران سوریه از مرحله نظامی به سیاسی، جامعه بین‌المللی وظیفه تسهیل این انتقال را دارد و در این برهه حساس، باید نسبت احتمال احیای مجدد داعش و ظهور سایر گروه‌های تروریستی تکفیری حساس بود.
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا تاکید کرد: با توجه به نقش روزافزون چین در توازن قدرت جهانی به خصوص در سطح اقتصاد بین‌الملل، امضای سند همکاری با چین برای ایران ضروری بود. رقبای منطقه‌ای ایران نیز در این راه قدم‌هایی برداشته‌اند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون:

بایدن متهم ردیف اول جنگ ائتلاف ضد یمن

شروع جنگ ائتلاف ضد یمن بر علیه ملت یمن توسط آمریکایی‌ها پشتیبانی شد و در آن زمان بایدن معاون اول بود بنابراین بایدن جز متهمین اصلی این پرونده محسوب می‌شود. در شرایط کنونی نیز که بایدن رئیس جمهور آمریکا شده است هنوز طرح دقیق و قابل اعتمادی از جانب دولت جدید آمریکا برای غرب آسیا و منازعاتی که در این منطقه ایجاد کرده، ارائه نشده است و به نظر می‌رسد بایدن همان مسیر ترامپ را در پیش می گیرد.
مجید مهتدی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

فرصت سوزی ایران و سوریه برای عبور از تحریم‌ها

فرصت‌های خوبی برای گسترش تعاملات بین ایران و سوریه به وجود آمده است و دولت به این جریان توجه ویژه دارد اما هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد که متأسفانه از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. هم ایران و هم سوریه تحریم هستند بنابراین هر دو کشور باید دست در دست هم دهند و یکدیگر را کمک کنند تا از این تحریم‌ها عبور کنیم نه این‌که خود تحریمی کنیم.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ادامه تحریم‌ها و ناکامی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران

در دوره‌های گذشته آمریکایی‌ها برای این‌که ایران را تهدید ضمنی نظامی نیز بکنند، اعلام می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است. در دولت بایدن حتی جرئت چنین تهدیدی را هم ندارند بنابراین گزینه نظامی برای همیشه از روی میز کنار رفته و تنها تحریم‌ها باقی مانده است. اثرگذاری تحریم‌ها نیز با مقاومت ملت ایران روز به روز کاهش پیدا کرده است.
اعضای تیم ملی فوتبال سوریه برای دیدار با شاگردان دراگان اسکوچیچ به ایران آمدند.
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور گفت: زمان آن فرا رسیده که آمریکا نمایش خود علیه چین را تمام کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان جمعه شب در حالی از امضای قریب‌الوقوع سند جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین میان وزرای امور خارجه دو کشور درتهران خبر داد که آگاهان، سفر «وانگ یی» به ایران را با هدف تلاش مضاعف پکن برای حفظ برجام و نیز تعمیق مناسبات راهبردی با تهران برشمرده‌اند.
کره شمالی با آزمایش موشکی اخیر خود به نوعی این سیگنال را برای دولت بایدن و متحدانش فرستاده که اگر آن‌ها می‌خواهند راه ِ ترامپ را در قبال پیونگ یانگ در پیش گیرند، بایستی انتظار تبعات وخیم آن را نیز داشته باشند. از این منظر، این آزمایش موشکی را بایستی به نوعی، خیر مقدمِ "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به دولتِ تازه کارِ "جو بایدن" ارزیابی کرد.