خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

صالحی در واکنش به حادثه تروریستی در کابل:

وظیفۀ همگانی؛ مبارزه با جریان‌های افراطی و تفکراتِ تکفیری است

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پی وقوع حادثه تروریستی در مدرسه دخترانه سید الشهداء در غرب کابل و شهادت جمعی از شهروندان بی گناه بویژه دختران دانش آموز، پیامی صادر کرد.
یادداشت/ عده‌ای از جوانان خشمگین به سمت کنسولگری ایران در کربلا رفته و خساراتی به آن وارد کردند و این رخداد ضریب رسانه‌ای بالایی از سوی شبکه های مخالف جمهوری اسلامی دریافت کرد.

زاکانی در واکنش به حادثه تروریستی اخیر در کابل؛

استقلال طلبی ملت ⁧‫افغانستان سبب جنایت کابل شد

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت که جنایت قتل دختران مظلوم در ⁧‫کابل‬⁩، انتقام از استقلال جویی ملت بزرگ ⁧‫افغانستان‬⁩ است.
کارشناس غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

ساختار عراق قدرت اخراج آمریکا را ندارد

در حال حاضر جامعه عراق با توجه به قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا در عراق تحمل اخراج آمریکا را ندارد یعنی ابزارهای محکمی پشت این تصمیم نیست که بتوانند این تصمیم پارلمان را حمایت کنند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

سازمان ملل در ظاهر نگران، در باطن همدست جنایات آل سعود در یمن

اگرچه سازمان ملل و برخی محافل از تجاوز عربستان به یمن ابراز نگرانی می‌کنند اما متأسفانه در این نگرانی‌ها اقدامی که بتواند جنایت را متوقف کند یا حداقل شرایط را برای بسیاری از نیازمندان در یمن بهبود ببخشد، صورت نگرفته است و تنها برای فرار از افکار عمومی و فرافکنی اقداماتی در حد صدور یک بیانیه صورت می‌گیرد.
نخست وزیر عراق با بیان اینکه تلاش می کند که کشورش به مکان دیدار رقیبان تبدیل شود تاکید کرد که ایرانی ها ثابت کرده‌اند که واقع‌گرا هستند و تلاش می‌کنند که از دولت عراق حمایت کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن تعرض شب گذشته عده‌ای به کنسولگری ایران در کربلا گفت: دولت عراق باید به مسئولیت خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ به دقت عمل کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ملت فلسطین از یک توانمندی بالایی برای دفاع از خود برخوردار است، گفت: دیپلماسی میدانی شهید سلیمانی موجب افزایش توانمندی جبهه مقاومت به لحاظ دفاع و تهاجم شده است.

با توجه به قدرت روزافزون گروه‌های مقاومت غزه و توان بالای دفاع  موشکی گروه‌های مقاومت که می‌توانند تمام شهرهای فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار دهند و امنیت شهروندان اشغالگر را خدشه‌دار کنند، بعید به نظر می‌رسد که نتانیاهو به دنبال تنش‌آفرینی آن هم در سطح یک نبرد تمام عیار باشد.
یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی جدید درباره جزئیات اقدام جنایتکارانه واشنگتن در ترور سردار سلیمانی آورده است که در این عملیات رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز با آمریکا همکاری کرده بودند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس تنها راه آرامش و صلح پایدار در فلسطین را مراجعه به آراء عمومی و برگزاری همه پرسی با ‌شرکت کلیه ساکنان اصلی فلسطین و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین به دست اکثریت فلسطینیان دانست.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی باز دیگر با انتقاد از تصمیم رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، آن را "شکستی مفتضحانه" توصیف کرد.
تمامی مؤلفه‌ها گواهی می‌دهد که منحنی رژیم صهیونیستی رو به افول گذاشته و هیچ قدرت و اراده‌ای توان تغییر این حقیقت را ندارد. شکی نباید کرد که طبق وعده داده شده پیروزی قطعی بوده و قدس شریف آزاد خواهد شد
هانی زاده در گفت‌و‌گو با پرسون توضیح داد؛

نقش امارات متحده عربی در وضعیت فعلی خاورمیانه

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امارات متحده عربی سیاست‌های تخریبی خود را به پیروی از عربستان در منطقه و در خصوص یمن، قطر و ایران اعمال می‌کرد. اکنون سعی در اتخاذ یک سیاست معتدل و مستقل دارد.