خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

علیرضا تقوی نیا در گفتگو با پرسون:

مقاومت فلسطین رژیم صهیونیستی را خلع امنیت کرده است

در طول تاریخ 70 ساله رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه جبهه داخلی این رژیم این‌چنین تحت فشار نظامی و حملات هوایی قرار نگرفته بود و برای اولین بار است که به این گستردگی شهرهای فلسطین اشغالی زیر آتش باران گروه‌های مقاومت است.
پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش چهارم

چرا افغانستان رنگ آرامش و امنیت را نمی‌بیند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که افغانستان کشور یکپارچه‌ای نیست، گفت: سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان و همچنین ایالات متحده آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان برای تحقق اهداف خود هستند. 
تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا مطرح کرد:

مرگ آریل شارون و اثرات آن بر اسرائیل

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: آریل شارون یک نابغه نظامی برای دولت اسرائیل به شمار می‌رفت زیرا پیش از تشکیل دولت یهود در سن ۱۴ سالگی عضو گروه شبه نظامی هاگانا شد و از خود تهور بالایی برای قتل و کشتار فلسطینیان نشان داد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گروه‌های رادیکال اهل سنت در افغانستان به نمایندگی داعش، به دنبال خلافت اسلامی از طریق مسئله جهاد است. برای آنها تعداد کشته‌ها مهم نیست؛ زیرا بر اساس عقاید وحشتناک این دسته از مسلمانان؛ فرد کشته شده، اگر بی گناه باشد به بهشت می‌رود و اگر گناهکار باشد، با این انفجار سزای اعمال‌اش را در همین دنیا می‌بیند. 
یک روزنامه آلمانی مطرح کرد:

تاثیر لغو سفر ظریف به اتریش بر "مذاکرات وین"

یک روزنامه آلمانی با اشاره به موقعیت فعلی مذاکرات احیای برجام که در وین برگزار می‌شود، به تاثیر لغو سفر دوجانبه وزیر خارجه کشورمان به اتریش پرداخت.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

چشم‌انداز آینده فلسطین روشن است

با نگاهی به اتفاقات اخیر رژیم صهیونیستی درمی‌یابیم که این رژیم رو به افول است و قطعاً نابودی را در پیش رو دارد. مهاجرت معکوس، فرار نیروها از مراکز نظامی، مشکلات شدید اقتصادی، افزایش مشکلات کرونا و فساد موجود در سیستم حکومتی رژیم صهیونیستی از جمله مشکلاتی هستند که این رژیم منحوس با آن روبرو است.
کارشناس مسایل غرب آسیا  در گفت‌وگو با پرسون:

گروه‌های مقاومت؛ رژیم صهیونیستی را وادار به تمکین می‌کنند

تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی گفت: گروه‌های مقاومت به پشتوانه حمایت‌های مردمی در برابر بمباران بی‌وقفه ارتش اسرائیل کوتاه نیامده و پرتاب راکت را همچنان ادامه می‌دهند تا اراده خود و معادله مدنظرشان را به طرف صهیونیست دیکته کرده و او را به تمکین وادارند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

پایان اسرائیل نزدیک است/ فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون

تانیاهو به عنوان یکی از افراد سیاست‌گذار در ساختار حاکمیتی این کشور رویکرد فسادپروری را دنبال کرده است و این سبب شده که آن اعتماد عمومی در مسائل داخلی رژیم غاصب صهیونیستی سلب شود. قطعاً افکار عمومی می‌دانند که در آنجا شاهد تعدد انتخابات هستیم و نمی‌توانند به یک اکثریت قابل توجه برسند که دولت تشکیل شود.
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: طبق خواسته مقاومت فلسطینی، اسرائیل باید از تعرض به بیت المقدس عقب نشینی کند، محاصره سرزمین‌های فلسطینی و تلاش برای یهودی سازی منطقه شیخ جراح را متوقف کند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

سعودی‌ها دست از لجاجت بردارند

عربستان هم اقتصاد خود را متضرر کرد و هم به مردم یمن و اقتصاد یمن ضربه وارد کرد. در نتیجه عربستان باید از حالت لجاجت و غرور خارج شود و بپذیرد که مردم یمن بر سرنوشت خودشان حاکم باشند و تصمیم‌گیری کنند و فرم سیاسی که مورد توافق آن‌ها است را اجرا کنند و به جای جنگ با یمن، به بازسازی خرابی‌هایی که خود ایجاد کرده است، کمک کند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

خروج از افغانستان نشانه شکست استراتژی‌های آمریکا در خاورمیانه است

خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به دلیل عدم موفقیت آمریکا در برقراری صلح و ثبات خودخواسته در افغانستان و منطقه است. دولت آمریکا با هزینه‌کرد میلیاردها دلار طی بیست و چند سال اخیر در افغانستان بدون دستیابی به اهداف و آرمان‌های خود مجبور به خروج از افغانستان شد.
پرونده ویژه پرسون: صدای افغان‌ها باشیم/ بخش سوم

قوم‌مداری مانع صمیمیت ایرانی‌ها و افغان‌ها

یک جامعه شناس گفت: به دلیل برخی اقدامات نادرست اقلیتی از افغان‌ها مانند قتل و یا قاچاق مواد مخدر و روحیه ی قوم مداری در میان ایرانی‌ها؛ مردم این دو کشور آنطور که باید با یکدیگر هماهنگ و مأنوس نشده‌اند؛ اما به طور کلی جامعه آنها را پذیرفته و رفتار ایرانی‌ها نسبت به آنها مطلوب است.
دفتر حافظ منافع ایران در قاهره:

هیبت دروغین اسرائیل هیچ‌گاه بازسازی نخواهد شد

دفتر حافظ منافع ایران در مصر در توئیتی نوشت که خانه‌های ویران شده غزه بازسازی خواهد شد اما هیبت دروغین اسرائیل هیچ‌گاه بازسازی نخواهد شد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی با بیان اینکه گفت‌وگوها در وین درخصوص چگونگی احیای برجام ادامه دارد، تصریح کرد: روند تهیه پیش نویس در جریان است.
در طول تاریخ جعل رژیم صهیونیستی در هیچ زمانی مانند امروز، این رژیم به اضمحلال و فروپاشی نزدیک نشده بود. اکنون جنایات وحشیانه اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع فلسطین با هزاران موشک و راکت و خمپاره پاسخ داده می شود، گنبد آهنین سوراخ شده و تل آویو در معرض آتش مجاهدین فلسطینی است.
تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

آیا اسرائیل به صورت زمینی وارد غزه خواهد شد؟

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: با ناکامی‌های اخیر نیروی هوایی اسرائیل برای ایجاد مانع در شلیک تسلیحات فلسطینی، بسیاری از رسانه ها و افکار عمومی درون سرزمین های اشغالی، ارتش را برای ورود زمینی به باریکه غزه و نابود سازی سکوهای آتشباری مقاومت تحت فشار قرار داده‌اند و نخست وزیر و وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به صورت ظاهری بر آن صحه گذاشتند.
"غزه چیست؟!" آیا غزه یک کشور است؟ یا جزیی از کشور دیگری است؟ آیا اکنون اسرائیل با یکی از استان ها یا ایالات خود در جنگ است یا اینکه با کشوری دیگر می‌جنگد؟ اسرائیل چرا غزه را از اسراییلی ها و سربازانش خالی کرد؟ آیا این تخلیه به خاطر این نبود که هر وقت اراده کرد به آنجا هجوم ببرد؟ در حملات اخیر اسرائیل به غزه بیش از ١٤٠ کودک کشته شده‌اند. حال باید پرسید چرا سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوقی دنیا در مورد غزه اینقدر ناتوان هستند؟
پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش دوم

آمریکا پشت پرده حادثه کابل است/ طالبان همان داعش است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طالبان قبل از حضو آمریکا در افغانستان تشکیل شده بود و البته انحرافاتی دارد. اما داعش در زمان حضور آمریکایی‌ها ایجاد شد. حتی گفته می‌شود ایالات متحده سلاح و تجهیزات داعش را تأمین کرده است. داعش متهم اصلی حمله به دانشجوها و دانش آموزان در این کشور است.