خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

شبکه روسیاالیوم هم قطع کامل برق در همه استان‌های عراق به غیر از اقلیم، خبر داد و اعلام کرد که علت آن مشخص نیست.
رهبران سیاسی و نظامی پاکستان با ابراز نگرانی از پیامدهای ناشی از تشدید جنگ داخلی در افغانستان اعلام کردند: اسلام‌آباد وارد هیچ منازعه‌ای نشده و نه پایگاهی به آمریکایی‌ها خواهد داد بلکه از موضع کاملاً بی‌طرفی در بحث تحولات افغانستان پیروی می‌کند.
یک کارشناس مسائل شبه قاره هند گفت: واقعیت این است که به نظر می‌رسد ایران هنوز برای بررسی و جمع‌آوری کلیه نظرات در خصوص افغانستان به یک مرکزیت و جمع‌بندی نرسیده است و ما شاهد شنیده شدن نظرات مختلف در این رابطه هستیم.

یادداشت/ برادر دیگر امیر فهد (محکوم به اعدام)، یعنی سعد نیز جزو منتقدان سیاست‌های آل‌سعود بود که در خارج از کشور او را بوسیله خوراندن مواد مخدر ربودند و با هواپیمای سلطنتی به عربستان آوردند.

بخش اعظم افغانستان طبق ادعای طالبان تحت کنترل این گروه است، برخی در ایران معتقد به حمایت ضمنی از طالبان هستند و برخی دیگر در این رابطه هشدار می‌دهند.
برخلاف خوشحالی اصولگرایان که منتظر پیروزی طالبان هستند و برای آن لحظه‌شماری می‌کنند، گمان نمی‌کنم که این امر به سادگی رخ دهد، ولی در این ماجرا دو نکته مهم وجود دارد که توجه به آن لازم است.
با محوریت بازگشت آمریکا به برجام صورت می گیرد؛

دیدار و گفتگوی بایدن و رئیس رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رویترز گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا قرار است با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کند و موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات گفت‌وگوی آن‌ها خواهد بود.
گروه نظامی طالبان در حالی ادعا کرده است که 80 درصد مناطق افغانستان را تحت کنترل خود دارد که این تحول مسئله مهمی برای این کشور و دیگر کشورهای منطقه است.  
یک روزنامه روسی در سرمقاله خود عنوان کرده است که سه کشور ایران، ترکیه و روسیه همگرایی نامتحدی را شکل داده اند که به تغییر نظم جهانی می‌انجامد که بر اساس مدل اوراسیایی روابط بین الملل نوشته شده است.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تحریم های واشنگتن علیه دمشق، به کشورهای عربی نسبت به عادی سازی روابط با سوریه هشدار داد.
سومین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه مه به‌طور میانگین روزانه حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت وارد کرد، در حالی که این رقم کمتر از ماه آوریل بود، واردات این کشور در این ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۱.۵ درصد افزایش داشت.