خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: ایران نمی‌تواند نسبت به تداوم جنگ در افغانستان بی‌تفاوت باشد و افغان‌ها هم نمی‌توانند نسبت به آینده کشور خود نقش سازنده ایران را نادیده بگیرند. از منظر دیگر ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای هم مطرح است و چه مخالفین این کشور بپذیرند و چه نپذیرند، ایران یک قدرت مطرح در سطح منطقه است.

این اقدام آمریکا یک اقدام بسیار خطرناک است چرا که یک نوع انحصار را مطرح کرده و این انحصار می‌تواند برای سایر کشورهای دنیا خطرناک باشد و گونه جدیدی از استعمار و از رفتارهای استعمارگونه است که در عرصه بین‌المللی در حال رخ دادن است.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

آمریکا امنیت افغانستان را فدای منافع خود کرد

طالبان از ابتدا معتقد بود که قدرت از لوله تفنگ بیرون می‌آید و آمریکایی‌ها نیز صحنه را برای طالبان خالی کردند. آمریکایی‌ها آمده بودند که امنیت را برای افغانستان به ارمغان بیاورند اما وقتی دیدند منافع‌شان اقتضا نمی‌کند به راحتی افغانستان را رها کردند.
مشخص و محرز است که سیاست نظام در قبال طالبان تغییر کرده است. همانطور که گفته می شود این طالبان، طالبان 15 سال قبل نیست نگاه جمهوری اسلامی نیز به این گروه همان نگاه 15 سال پیش نیست و دچار تحولات چشمگیری شده است.
پرسون گزارش می‌دهد؛

بررسی ابعاد بحران در لبنان

لبنان درگیر ابعاد مختلفی از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که کمبود سوخت و صف‌های طولانی در جایگاه‌ها وضعیت نامطلوب این کشور را تشدید کرده است.
رئیس هیأت نمایندگی طالبان در مذاکرات مسکو، گفت که کلیه تحریم‌های وضع شده علیه طالبان باید بر اساس سند تهیه شده در توافق سال ۲۰۲۰ با واشنگتن، لغو شوند.
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر نه دولت افغانستان و نه طالبان هیچ کدام‌ نتوانند بر دیگری پیروز شوند، گفت: این حالت برای امنیت افغانستان بدترین اتفاق است. یعنی چه دولت مرکزی و چه طالبان در افغانستان حاکم شوند، وضعیت ثبات و امنیت در این کشور بهتر می‌شود.
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که نیرو‌های طالبان وارد قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان شده اند. طالبان پیشتر اعلام کرده بود که ۸۵ درصد خاک افغانستان تحت کنترل آن‌ها درآمده است.
یک روزنامه لبنانی نوشت، مقاومت در حال آماده شدن است زیرا این احتمال وجود دارد که دور بعدی درگیری، به صورت تدریجی از شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه آغاز نشود بلکه شهرهای مرکزی در سرزمین‌های اشغالی هدف مستقیم باشند.

تحلیل فارین پالیسی از دلیلِ اصلی سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به ابوظبی؛

رونمایی از استراتژی جدید اسرائیل

ساختار و آرایش دولت کنونیِ رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که این دولت بیش از آنکه مایل باشد تا تنش‌های جاری خود با ملت فلسطین را مخاطب قرار داده و حل کند، سعی دارد تا بر شدت و میزانِ ارتباطات و روابط خود با کشور‌های عربِ مسلمان (در قالب توافق ابراهیم) بیفزاید.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در تماس تلفنی با برهم صالح ، رئیس جمهور عراق در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و توسعه و تعمیق روابط دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.
در ایران یک شکاف و فضای تقریبا قطبی شده در بین ناظران و تحلیلگران و حتی 2 اردوگاه سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا به موضوع قدرت یابی مجدد طالبان در افغانستان وجود دارد.