خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

با حضور طالبان در شهرهای مختلف افغانستان، ایده‌های خوش‌بینانه مقامات داخلی کشور یا اظهاراتی که عده‌ای از آنان با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌کردند؛ مبنی‌بر اینکه این طالبان با گذشته فرق کرده است، روز‌به‌روز به محاق می‌رود و هربار بیشتر مشخص می‌شود ریشه‌های این طالبان همانی است که بود‌ه است.
در شرایطی که آینده "مذاکرات هسته‌ای وین" و فرآیند احیای توافق "برجام"، چندان روشن و مشخص نیست، تعاملات دیپلماتیکِ مستمر میان تهران و ریاض می‌تواند صلح و ثبات بیشتری را برای منطقه خاورمیانه به همراه داشته باشد و منافع قابل توجهی را نیز برای دو طرف، به ارمغان آورد.
سرعت و قدرت پیشروی‌های طالبان در افغانستان حتی با روایت‌های دولتی شگفت‌آوراست. این گروه که 20 سال زیر شدیدترین فشارهای نظامی و بمباران‌های امریکا و ناتو قرار داشته است چگونه به جذب این همه نیرو پرداخته تا آنجا که گفته می‌شود 170 شهرستان را به تصرف خود درآورده و پایتخت این کشور را مورد تهدید قرار داده است.
بحران اقتصادی در لبنان به یک "تراژدی بزرگ" تبدیل شده است. این بحران که با مشکلاتِ عمیق دیگری نیز همراه شده، عملا ملت لبنان را با سرخوردگی و ناامیدی رو به رو کرده است.
در مورد ایران و خطری که برای منافع آمریکا دارد، احیای توافق هسته ای منجر به ترسیم شکل جدیدی از رابطه آن با ایالات متحده می شود و فضای تحرک ایران در دو منطقه عربی و آسیای میانه نیز در نتیجه خروج آمریکا از آن، تغییر می کند.
همزمان با پیشروی‌های قابل توجه گروه "طالبان" در داخل خاک افغانستان و ضعف نیروهای امنیتی افغان در مقابله با جنگ سالاران طالبان، گروه‌های مسلحِ محلی، به صورت داوطلبانه در حال مقاومت در برابر گروه طالبان و مقابله با پیشروی‌های آن هستند.

پس از تحولات اخیر در افغانستان و رفتن یا فرار امریکایی‌ها از آنجا و دست بالا پیدا کردن طالبان، این گزاره مطرح شده است که طالبان کنونی با طالبان پیشین فرق کرده و قابل اعتماد شده است. گزاره‌ای که از سوی بخشی از اصولگرایان حاکم تکرار می‌شود. این گزاره به کلی نادرست است.
وزارت کشور افغانستان امروز، سه شنبه از کشته شدن یک فرمانده نظامی دیگر طالبان در عملیات امنیتی در شرق این کشور خبر داد.