خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

گروه عملیات تجارت دریایی انگلیس ادعای دریافت گزارش‌ هایی مبنی بر مورد حمله قرار گرفتن یک کشتی را مطرح کرد. طبق این ادعا کشتی در نزدیکی جزیره مصیره در 300 یکیلومتری مسقط و در سواحل شمال شرقی عمان در دریای عرب مورد حمله قرار گرفته است. آسوشیتدپرس احتمال می‌دهد این اتفاق ربطی به دزدی دریایی نداشته باشد. مقامات مربوطه تا کنون از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.
اردن همیشه شریک مورد اعتماد آمریکا بوده است و نقش مهمی در تامین منافع امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل ایفا کرده است. این کشور در دوران ترامپ با در حاشیه دیدن خود روابط خود را با آمریکا و اسرائیل به حداقل رساند.
سفر رئیس مجلس ایران به کشور سوریه می‌تواند مراودات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دو کشور را تسهیل کند
خطیب زاده در توصیه به دولت های آذربایجان و ارمنستان:

خویشتنداری کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی از تداوم درگیری‌های مرزی میان نیرو‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر خویشتنداری طرفین و لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات مرزی دو کشور تاکید کرد.
رسانه‌های عراقی از شلیک دو راکت به اطراف سفارت آمریکا در بغداد و ناتوانی سامانه‌های ضد هوایی مستقر در رهگیری این راکت‌ها خبر دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بررسی تحولات نظامی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: این تحولات به خوبی نشان می‌دهد که رویه جنگ‌ها به سمت جنگ‌هایی با هزینه کمتر اما اثرگذاری بیشتر تغییر کرده است.
سید حسن نصرالله رسانه‌های مقاومت را به عنوان پشتیبان پیروزی‌های مقاومت می‌داند و این نشان می‌دهد که ورود رسانه به استراتژی محور مقاومت در آینده یک حضور قوی و مکمل خواهد بود تا بتواند جریان مقاومت را در منطقه تقویت و حتی فعالیت‌هایش را تشدید کند و به اهداف منطقه‌ای خودش برسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری اقتصادی و تجاری خود برای رفع موانع تجاری و حل مشکلات تجار و بازرگانان به سوریه سفر می کند.
دیپلمات سابق و کارشناس افغانستان در گفتگو با پرسون:

مروری بر دلایل خروج آمریکا از افغانستان/ ایالات متحده صحنه را به رقبا باخت

همزمان با عدم دستیابی به اهداف اصلی در افغانستان، آمریکا هم در صحنه منطقه‌ای و هم در صحنه بین‌المللی در برابر رقبای جدی و اساسی قرار گرفته است و با وجود هزینه‌کرد بالا در طی 20 سال گذشته از اهداف بین‌المللی خود دور مانده و در نتیجه صحنه را به رقبا باخته است به همین دلیل تصمیم به خروج نیروهای خود از افغانستان گرفت.
یک کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: طالبان خشونت‌طلب به کمک امارات، عربستان و آمریکا با استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز در حال تلاش برای تصرف تمام مناطق افغانستان است تا یک دولتی را مغایر با الگوهای روز دنیا تشکیل دهد.
آیت الله رئیسی در گفتگوی تلفنی با سلطان عمان؛

اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم، تعامل با همسایگان خواهد بود

رئیس جمهور منتخب در گفتگوی تلفنی هیثم بن طارق، سلطان عمان با وی، ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: تعامل، گفتگو، رایزنی و هم‌اندیشی با همسایگان در موضوعات و مسائل مهم منطقه، اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم خواهد بود.