خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

طالبان شهر به شهر جلو می‌آید و سعی می‌کند منافذ حیاتی دولت کابل را ببندد. به هرحال اخبار افغانستان برای مردم ما نیز خوشایند نیست. جامعه معیار و سنجش شان در چنین مواقعی انسانیت است نه سیاست. شاید برخی سیاسیون در کشورمان از چنین پیشروی‌هایی حتی خشنود باشند و طالبان را جنبش اصیل منطقه خطاب کنند ولی این موضوعات باعث نمی‌شود نگاه مردم کوچه و بازار به این گروه تغییر نماید.
رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص بیانیه ۷ کشور اقتصادی مبنی بر حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی، گفت: ما با هرگونه اقدام غیرقانونی و حرکت تروریستی مخالف هستیم، اما امروز کسانی که خودشان داعش و تروریست را تربیت و از آنان حمایت کرده‌اند، چنین رویکردی را پیش می‌گیرند.
نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی خودش هم می‌داند توان رویارویی با ایران را ندارد گفت: صهیونیست‌ها به هیچ وجه توانایی مقابله با جمهوری اسلامی ایران را نخواهند داشت و اگر هم دست از پا خطا کنند و بخواهند اقدامی نظامی علیه ما داشته باشند، با پاسخ کوبنده‌ جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تهدید ایران به حمله از سوی صهیونیست‌ها در حد یک جوک است و آنها خود به خوبی این مسئله را می‌دانند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمانده و مقامات آن تنها حرف می‌زنند و فضاسازی می‌کنند.
حاجی‌زاده در واکنش به تهدید علیه ایران توسط اسرائیل؛

ما امتحانمان را پس داده ایم/ رژیم صهیونیستی چنین غلطی نخواهد کرد!

فرمانده هوا و فضای سپاه در واکنش به ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله پهپادهای ایرانی به کشتی اسرائیلی در دریایی عمان و تهدید حمله به ایران توسط اسرائیل گفت:به هرگونه تحرک دشمن جواب سختی خواهیم داد و آنها چنین غلطی نخواهند کرد.
خرازی در دیدار شیخ نعیم قاسم مطرح کرد؛

اثبات ثمربخشی حمایت ایران از محور مقاومت

آخرین تحولات لبنان، تنش‌آفرینی رژیم صهیونیستی و همچنین موضوعات محور مقاومت در دیدار معاون دبیرکل حزب الله لبنان و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
نمایده کشورمان در سازمان ملل متحد ضمن رد اتهامات رژیم صهیونیستی علیه ایران اظهار کرد: اسرائیل و حامیانش اطلاعات جعلی در مورد حوادث اخیر در آب‌های منطقه ارائه دادند تا شورای امنیت را متقاعد به محکومیت ایران کنند که شکست خوردند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

تلاش آمریکایی‌ها برای خروج آبرومندانه از عراق

اخیراً آمریکایی‌ها یک طرح جدید ارائه دادند که براساس آن به عنوان نیروهای کارشناس و مشاور در عراق بمانند اما این طرح از طرف گروه‌های مقاومت و عامه مردم عراق رد شد چرا که این گروه کارشناسی در صورتی می‌توانند در عراق باشند که در پادگان‌ها، مراکز دولت عراق و ارتش عراق باشند نه این‌که هر کدام یک جایگاه مستقلی داشته باشند و به صورت آزاد فعالیت نظامی کنند.
مقتدایی در دیدار نائب رئیس مجلس گینه کوناکری مطرح کرد؛

لزوم گسترش تعاملات ایران و گینه کوناکری در مجامع بین المللی

مقتدایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گینه کوناکری با نایب رئیس مجلس گینه کوناکری که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به تهران سفر کرده است دیدار و گفت و گو کرد.
به منظور شرکت در مراسم تحلیف دولت سیزدهم؛

وزیر امور خارجه کویت وارد تهران شد

دقایقی پیش وزیر امور خارجه کویت به منظور شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان وارد فرودگاه مهرآباد شد.
رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر تلاش همه جانبه برای صلح و امنیت پایدار در منطقه،گفت: درگیری و تنش را به نفع هیچ کس نمی دانیم و برای تعمیق صلح و ثبات بین کشورهای منطقه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.
رئیسی در دیدار نخست وزیر الجزایر؛

تاکید رئیس جمهور بر گسترش روابط دو کشور

رئیس‌جمهور با تاکید برگسترش روابط ایران و الجزایر، گفت: ارتقای سطح روابط دوجانبه باید بستری برای تقویت روابط و همکاری های دو کشور در عرصه بین المللی باشد.
جهت شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری؛

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان وارد تهران شد

صاحبه غفاراوا و هیات همراه برای حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی وارد تهران شدند.