خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عابدی در گفت‌ و‌گو با پرسون:/ بخش دوم

درباره رفتار طالبان با زنان در فضای مجازی اغراق می‌شود

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: به دلیل اختلافات قومی و فرهنگی مواردی از رفتار نامتعارف با زنان و دختران در افغانستان وجود دارد اما مباحثی که در فضای مجازی گفته می‌شود، عمومیت ندارد. 
عابدی در گفت‌و‌گو با پرسون/ بخش اول

دخالت در افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: دخالت در امور افغانستان به مصلحت هیچ یک از کشورهای منطقه نیست. زیرا این کشور محیط بسیار پیچیده‌ای دارد. قدرت‌های بزرگ جز شکست خروجی دیگری نداشتند.
طالبان 2021 بر خلاف طالبان دهه 90 مدرن است. این مدرنیسم به هیچ وجه یک خاصیت مثبت نیست چرا که طالبان در روش مدرن شده نه در افکار و منش.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

رد پای آمریکا در شکل‌گیری تحول نظامی گسترده در افغانستان

هم اشغال افغانستان غیرمسئولانه و بدون حساب کتاب بوده و هم خروج آمریکایی‌ها و ناتو از افغانستان مشکوک است. این‌که آمریکایی‌ها در این زمینه واقعاً شکست را پذیرفتند و از افغانستان خارج شدند، برداشت درستی نیست. نظر می‌رسد که معامله‌ای بین طالبان و آمریکایی‌ها صورت گرفته است و‌  شکل‌گیری این تحول نظامی گسترده در افغانستان خارج از توافق دوحه بین نماینده آمریکا و نماینده طالبان نیست.
پرسون از قدرت گرفتن طالبان و سیل مهاجران به سمت ایران گزارش می دهد؛

بازار داغ شوتی ها / مهمانان جنگ در ایران

لحظه به لحظه گروه طالبان در افغانستان در حال تصاحب شهربه شهراست و گویا دولت توان مقابله با آنها را ندارد، در این بین نیز مردم عادی برای در امان ماندن از جان، مال و ناموس شان مهاجرت را بهترین گزینه می دانند.
این سقوط ساده و مایوس کننده پیش از هر چیز و بیش از هر چیز نشان داد فساد تا چه حد می‌تواند پایه‌های یک نظام سیاسی را تضعیف و تهدید کند. فساد مهم‌ترین چیزی است که مردم را از حکومت جدا می‌کند. باعث بی اعتمادی به دولت و هم بی اعتنایی به خطر دشمن می‌شود و هم باعث ناکار آمدی سیستم حکومت.
بازگشت به عقب و به تعبیری واپس‌گرایــی افغانستان در فرآیند زمان هیچ گونه آورده‌ای برای کشورهای همسایه نخواهد داشت باید پذیرفت واقعیت‌های امروز افغانستان هیچ تناسبی با خرد‌عمومی دهکده جهانی ندارد و نکته مهم‌تر این‌که روش و منش طالبان برای اکثریت ملت‌ها خوشایند و قابل درک نیست!
اشرف غنی، متحــد آمریکا و وابسته ترین رئــیس جمهور افغانستان به غــرب، پس از سال‌ها کرنش در مقابل کاخ سفید، به پایان راه رسید و از کشور خود فرار کرد. گروه طالبان نیز با حداقل تلفات و خسارت و بدون ورود در یک جنگ فراگیر، به کابل آمد و کاخ ریاست جمهوری را در اختیار گرفت.
خیلی دور نیست که لبخند زدن در افغانستان تبدیل به یک خاطره شود. قطعا طالبان به دنبال یک ملت شاد نیست. آنها کسانی رامی‌خواهند که فرمانبر باشند و در برابر تصمیمات آنها هیچ نگویند.
تحلیلگر مسائل بین المللی گفت واقعیت‌های سیاسی و تحولات افغانستان که تاکنون رخ داده است، نشان می‌دهد ایران، نگاه آینده‌نگرانه و منطقی داشته و از قبل توانسته است سیر روند تحولات در افغانستان را پیش‌بینی کند و برای آن برنامه داشته باشد.
این روزها با ماجراهایی که در افغانستان می‌گذرد، بسیار یاد روزهای مقاومت خرمشهر می‌افتم. سلاح من یک تفنگ «ام یک» بازمانده از زمان رضا شاه بود و تا روز 17 مهر که برادرم برایم یک تفنگ ژ3 تهیه کرد، با همان می‌جنگیدم.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین بر مبنای احترام کامل به حاکمیت کشور افغانستان و اراده گروه و دسته‌های سیاسی مختلف این کشور، با طالبان افغانستان و دیگر طرف‌ها ارتباطات و تعامل را حفظ می‌کند و همچنین نقشی سازنده در راستای حمایت از یک توافق سیاسی برای مساله افغانستان ایفا می‌کند.
با ورود نیروهای طالبان به کابل و استقرار این گروه در پایتخت اکنون برخی از خبرها حاکی از سقوط یک فروند جنگنده متعلق به ارتش افغانستان در خاک ازبکستان دارد.