خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آیا وضعیت سلامتیِ کیم جونگ اون به یک فاجعه هسته‌ای ختم می‌شود؟

مرگ رهبر کره شمالی و یک فاجعه هسته‌ای

روزی سلسله کیم از صحنه قدرت خارج خواهند شد. تا آن زمان، غیبت هایِ گاه و بیگاه و بانداژ سرِ کیم جونگ‌اون ، نه تنها برای افرادی که در شبه جزیره کره زندگی می‌کنند، بلکه برای کل مردم جهان از اهمیت برخوردار است. با این حال امید است که در صورت درگذشتِ کیم جونگ‌اون، صلح و امنیت همچنان پا برجا بماند.
به بهانه بازنشر عکسی تاریخی؛

از 1322 تا 1400 در ایوان سفارت روسیه در تهران!

بازسازی عکس سه نفره استالین و روزولت و چرچیل در ایوان سفارت شوروی در تهران توسط سفیر روسیه و رییس نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران، سرو صدای زیادی بلند کرد. سرو صداهایی که نشانگر فراموش نکردن وضعیت تحقیرآمیز ایران در آن زمان، توسط این سه ابرقدرت از سوی مردم و سیاستمداران ایرانی بوده است.
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با پرسون:

اختلاف نظر گروه‌های داخلی عراق بر سر خروج آمریکا

اکراد عراق موافق حضور نظامیان آمریکا هستند و در طی اظهاراتی اعلام کردند که ما نمی‌خواهیم آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند بلکه می‌خواهیم مأموریت‌شان را تغییر دهیم، این مسئله سبب شد که گروه‌های مقاومت یکنوا در مقابل این اظهارات بایستند و این اظهارات را محکوم کنند.
وزیر دفاع ترکیه از تدابیر امنیتی شدید در مرزهای این کشور خبر داد و خبر موج مهاجرت افغان‌ها به این کشور را تکذیب کرد.
سقوط غزنی یک هشدار جدی برای پایتخت است. غزنی به عنوان یک شهر کلیدی، کابل را به قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان در جنوب این کشور وصل می‌کند و تصرف ان به شورشیان اجازه می‌دهد تا خطوط زمینی ارتش برای تامین نیرو در جنوب را قطع کنند.
هشدار قالیباف به انگلیس و روسیه؛

سفرای دو کشور فورا عذرخواهی کنند!

رئیس مجلس شورای اسلامی، به سفرای انگلستان و روسیه هشدار داد که فورا از اقدام غیردیپلماتیک خود عذرخواهی کنند تا با واکنش ایران روبه رو نشوند.
پیشروی فــاجعه‌آمیز طالبان در ولایات تخار، قندهار، هلمند و نیمروز و اشغال ده‌ها شهر دیگر نشان می‌دهد که طالبان در‌صدد سرنگونی دولت مشروع اشرف غنی و تشکیل یک خلافت اسلامی در سراسر افغانستان است.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:

در برابر ایران پا پس نمی کشیم!

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با مطرح کردن ادعاهای قبلی اش علیه نقش ایران در منطقه، گفت که رژیمش به دفاع از خود در برابر آن چه تلاش ایران برای تبدیل شدن به تهدیدی برای موجودیت اسرائیل می‌خواند، ادامه خواهد داد.
بر اساس منطق ژئوپلتیک در اصول روابط بین‌الملل میان قدرت‌های بزرگ، هرگونه درگیری، نزاع و کشمکش مستقیم بین چین و آمریکا منتفی است و به هیچ‌وجه بین دو کشور چین و آمریکا جنگی در نخواهد گرفت اما کشمکش‌های سیاسی به ‌منظور جابه‌جایی مسئولیت‌های جهانی و کنار زدن آمریکا از سیاست یک سویه بین‌المللی، خواست چینی‌ها است و همین مسئله آمریکایی‌ها را دچار اضطراب و نگرانی می‌کند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به تهدیدات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی به حمله نظامی علیه ایران گفت: بهتر است مقامات صهیونیستی مراقب اراجیف‌گویی خود باشند چراکه ما همواره پاسخ تهدیدات را داده‌ایم.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور با بیان اینکه اراجیف مقامات رژیم صهیونیستی درباره حمله نظامی به ایران قطعا با پاسخ قاطع و کوبنده جمهوری اسلامی مواجه خواهد شدگفت: آن سرزمین را شخم خواهیم زد و فلسطینیان به زودی در سرزمین خود و اسرائیل کشاورزی خواهند کرد.
تحولات منطقه سرعــت و شتاب شدیــدی بـه خود گرفته و شاهد وقوع تحولات پشت سر هم هستیم. با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، احتمال خروج کامل ارتش آمریکا از عراق نیز قوت یافته است.
جهت شرکت در نشست بین‌المللی بغداد انجام خواهدشد؛

عراق در تدارک دعوت از رئیس جمهور جدید ایران

رسانه‌های عربی اعلام کردند که عراق میزبان رهبران ایران، ترکیه و عربستان برای شرکت در نشست بین‌المللی بغدادخواهد بود.
ادعاهای کذب مقام بحرینی علیه ایران؛

ایران؛ پشت پرده هر بحران در خاورمیانه است!

مقام بحرینی به بیان اظهاراتی بی‌اساس علیه ایران پرداخت و مدعی شد در هر بحرانی که در خاورمیانه ایجاد می‌شود، می‌توان به حضور ایران یا نیروهای وابسته به آن اشاره کرد.