ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند. طی یکسال اخیر، رئیس‌ جمهور چین سه بار پای برگه‌ای را امضا کرده که حاوی تعرض به تمامیت ارضی ایران بوده است. جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی جدائی‌ناپذیر از ایران هستند و هرگونه تعرض به آنها حتی در پوشش لزوم مذاکره برای حل به‌اصطلاح مساله جزایر، غیرقابل قبول است.
سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری‌اسلامی ایران که برای شرکت در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-هشت) در خصوص وضعیت غزه به استانبول سفر کرده است، در حاشیه این نشست با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آئین افتتاحیه نهمین اجلاسیه بین المللی مجاهدان در غربت، با شعار "نقش شهدای خدمت در حمایت از جبهه مقاومت" با محوریت تجلیل و تکریم مقام شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان و تبیین نقش این دو شهید سعید در حمایت و پشتیبانی از جبهه مقاومت و ملت فلسطین همزمان با سالروز شهادت امام جواد ( ع) در دمشق پایتخت سوریه برگزار شد.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تهران، مسکو و پکن در بیانیه‌ای مشترک که در روز پنج‌شنبه منتشر شده از غرب خواستند تا با عزمی سیاسی از تشدید تنش‌ها خودداری کرده و در راستای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کند.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل با رد ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشریح مواضع خود پرداخت.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: دولت آمریکا از بیم واکنش تهران از تروئیکای اروپا خواسته بود تا لحن قطعنامه را تعدیل کنند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام به المانیتور گفت: در قطعنامه «اثر مخربی» بر تعامل آینده خواهد داشت.

در گفت و گوی تلفنی با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: دکتر رئیسی اعتقاد داشت صلح و امنیت صرفا از طریق همکاری کشورهای منطقه قابل تحقق است و بر این باور بود که رژیم صهیونیستی عملا بخشی از ناتو است و باز شدن پای چنین بیگانگانی در منطقه باعث ایجاد ناامنی در قفقاز می‌شود.
سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن نادیده گرفتن سطح همکاری‌ها و تعاملات رو به جلو میان جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرد و مدعی شد که تهران در اجرای قطعنامه‌های شورای حکام برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی قصور کرده است.

با امضای توافق ده ساله چابهار، تحلیل ها درباره چرایی خواست هند برای اجرایی کردن این توافقنامه علیرغم فشارهای آمریکا، اوج گرفت. ناظران براین باورند که دهلی نو به واسطه متغیرهای استراتژیک و ژئو استراتژیک تصمیم گرفته این بار از سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن پیروی نکند.
یک کارشناس مسائل سیاسی سوریه‌ای در یادداشتی به ابعاد مختلف نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا و محکومیت اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی پرداخته است و تاکید می‌کند که محتوای این نامه، پاسخ دندان شکن به کسانی است که پدیده تروریسم را طبق سلیقه و خواسته خود تفسیر می کنند.