ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نشریه نیوزویک در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: اگرچه بایدن با کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن، چشم انداز دیپلماسی با ایران را افزایش می دهد اما برای حفظ توافق هسته‌ای، ابتدا می‌بایست گام‌هایی را برای جلب نظر ایران بردارد.
به بایدن توصیه شده در عین به چالش کشیدن ایران در خصوص آنچه حمایت این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر خوانده شده و همچنین برنامه موشک بالستیک ایران، در جهت پیشرفت در مساله هسته‌ای تلاش کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با وارد کردن تجهیزات جدید به تاسیسات هسته‌ای اصفهان، کار تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.
یک کارشناس مسائل بین الملل، اظهارات ضدبرجامی مقامات آمریکایی و اروپایی را نمایشی دانست و گفت: غربی‌ها در وضعیتی نیستند که برای منطقه دستور کار بنویسند و برای کشورهای مستقلی مانند ایران تعیین تکلیف کنند.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

بایدن به دنبال برجامی دیگر

بایدن و تیم جدیدش اذعان کردند که مسئله موشکی و منطقه‌ای را در برجام مدنظر دارند. بنابراین ایران هر اقدامی در قالب برجام انجام دهد همانند اقدامات و تعهداتی که در سال‌های قبل انجام دادند، مطمئناً آمریکایی‌ها با شرایط قبلی به برجام برنمی‌گردند  و طرح و برنامه جدیدی دارند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به دولت جدید آمریکا با بیان اینکه پنجره کنونی به سرعت در حال بسته شدن است، گفت: در پاسخ به عدم پایبندی آمریکا و اروپا به زودی اقدام جبرانی جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.
وزیر اطلاعات با بیان این که ایران نیازی به بازگشت آمریکا به برجام ندارد و منتظر او هم نیست، گفت: آن‌ها در برابر کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد هر کاری توانستند انجام دادند، اما نتیجه‌ای نگرفتند.
امتناع امریکا از لغو تحریم‌های ایران با هدف آغاز مذاکرات دو جانبه موجب شد تا قیمت جهانی نفت به بالاترین حد در یکسال گذشته برسد و در بازار آزاد تهران نیز هر دلار امریکا در اوج ۲۷ روز گذشته خود معامله شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرانسوی‌ها همیشه به دنبال دشمنی با ملت ایران هستند؛ بنابراین پیشنهاد آقای مکرون از روی خیر خواهی نخواهد بود.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه برخی از گزارش­‌هایی که می رسد این است که در مهدکودک­ هایی دارد سند 2030 اجرا می شود که مدیریت آن با آموزش و پرورش نیست، هیچ بخش آموزش و پرورش درصدد اجرای سند 2030 نیست.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص مخالفت مقام معظم رهبری نسبت به خرید تجهیزات نظامی، گفت: فرمانده معظم کل قوا بارها تاکید فرمودند تجهیزات نظامی خریداری نشود، چون می دانستند اگر بدنبال خرید تجهیزات نظامی برویم از تولید داخلی غافل خواهیم شد.
قالیباف در نشست با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای ایران در روسیه تاکید کرد:

تاکید بر حل ضعف‌های مدیریتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی/ رهبری فرمودند سفر به روسیه را تاخیر نیندازید

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره تاکیدات قبلی خود به وزیر خارجه درباره لزوم تمرکزاین وزارت خانه بر حوزه اقتصادی، تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید از ۲۰ سال پیش رویکرد خود را از نگاه سیاسی- امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی- سیاسی می کرد، تا می‌توانستیم از ظرفیت های کشور برای ارتقای توان اقتصادی به خوبی استفاده کنیم.