ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

اولتیماتوم سه روزه ایران به آمریکا

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها قرار است در پایان ضرب العجل سوم تا پنجم اسفند لغو کامل تحریم‌ها اتفاق بیفتد در صورتی که لغو کامل تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا صورت نگیرد کل پکیج و بسته پروتکل الحاقی معاهده MPT که تا امروز داوطلبانه توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد، دیگر اجرا نخواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار پیام توییتری با یادآوری این نکته که به دلیل خروج آمریکا از برجام، ١+۵ وجود ندارد؛ تصریح کرد: حرکات نمادین خوب است. اما برای احیای ١+۵، آمریکا باید عمل کند و تحریم‌ها را بردارد.
رییس جمهوری از دولت آمریکا خواست به قانون، مقررات و قطعنامه۲۲۳۱ عمل کند و گفت: ما نمی خواهیم آمریکا در برابر ما غیر قانونی عمل کند. آنچه ما می خواهیم اجرای قانون و عمل به تعهدات است.
بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور انجام گفتگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز شنبه در راس هیئتی وارد تهران می‌شود و روز یکشنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و دیگر مسئولین سازمان دیدار می کند.
یک کارشناس مسایل بین‌‌‌الملل گفت: بازگشت به برجام صرفا یک نمایش وعکس یادگاری نیست. برجام توافقی بود در دوران معاون رییس جمهوری بایدن که منعقد شد، بنابر این برجام مسئله غریبی برای بایدن نیست.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه گفت: در طول دو روز گذشته هیئت جمهوری اسلامی ایران ملاقات‌های بسیار گسترده‌ای را بصورت دو جانبه با کشور‌های عضو و کشور‌های ناظر و نمایندگان صلب سرخ جهانی و سازمان ملل متحد داشت.
اگر روابط راهبردی میان دو کشور را بر مبنای منافع مشترک تعریف نکنیم و فقط بر اساس دشمن مشترک ایجاد کنیم این روابط نه تنها ناپایدار می‌شود بلکه کم‌عمق نیز خواهد بود ضمن اینکه استقلال در تصمیم‌گیری را مخدوش می‌کند.
نماینده و سفیر دائمی کشورمان در سازمان های بین المللی در وین اقداماتی که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در اجرای پروتکل الحاقی از پنچم اسفند ماه متوقف خواهند شد را تشریح کرد.
سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

ناتوانی اروپا در حفظ برجام

اروپایی‌ها در برجام سابقه ناخوشایندی را از خود به جای گذاشتند و نشان دادند که اتحادیه اروپا علی‌رغم همه ادعاهایی که دارد ناتوان‌تر از تصوری است که از آن‌ها در اذهان بین المللی وجود دارد یعنی یک تواقفنامه بین المللی را که 3 عضو از 6 عضو آن از اتحادیه اروپا هستند در شرایط خروج آمریکا از برجام و یا نقض برجام توسط آمریکا نتوانستند از عهده حفظ برجام بربیایند.
یک دیپلمات سابق کشور گفت: نخست وزیر ژاپن که معمولا رهبرانش به صورت بسیار کم، شاید دوبار به کشورهای اسلامی تا کنون مسافرت کردند، به ایران می آید و تقاضا می کند، اما با صراحت تقاضایش رد می شود، در این شرایط اقدام قطر تاثیری ندارد.
در تاریخ ایران عهدنامه ترکمانچای به عنوان ننگین ترین قرارداد تلقی می شود. هر وقت مردم ما بخواهند از قراردادی صحبت کنند که سرتاسر ضرر است از عهدنامه ترکمانچای یاد می کنند.
آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه در یک نگاه؛

از جزئیات حمله راکتی به اربیل عراق تا نامه ایران به آژانس

جزئیات حمله راکتی به نیرو‌های آمریکایی در اربیل عراق، رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام، حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه، نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه و توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
یادداشت/ به چالش کشیدن ابرقدرت غربی با سلاح های ساده نشان دهنده ضعف راهبردی ایالات متحده در برابر حملات ایذایی گروههای مقاومت است و سامانه های پیشرفته پدافندی چون C-RAM نیز برای آنان مصونیت نخواهد آورد.
درخصوص روند اجرایی رسمی شدن مرز «سیرانبند» صورت گرفت:

رایزنی سرکنسول ایران با مقامات اقلیم کردستان

مهدی شوشتری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه،، با "سرتیپ چتو صالح"، معاون وزیر امور داخله اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.
تشکیل دادگاه مشترک تجاری بین ایران و عراق، راه‌اندازی گذرگاه‌های مرزی زمینی عراق و اعلام آمادگی برای لغو روادید بین دو کشور جدیدترین گشایش‌های صورت گرفته درخصوص روابط اقتصادی بین ایران و عراق است.
عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

قدرت دفاعی ایران، بازدارنده تهدیدهای دشمن

توانایی دفاعی خصوصاً در بحث موشکی یک خاصیت بازدارندگی جدی در مقابل تهاجم دشمن دارد و اقتدار ملی را به حدی می‌رساند که بتوانیم در حوزه دیپلماسی برای حفظ منافع خود از یک موضع محکم برخوردار باشیم.پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه توان نظامی و دفاعی سبب خشم دشمنان شده است، بنابراین زمانی که دشمنان می‌بینند ایران که به خصوص در شرایط تحریمی به این توفیقات دست یافته است سعی می‌کنند به هر نحوی که می‌شود این موفقیت‌ها را زیر سؤال ببرند.
عباسی در تشریح دستاوردهای سفر رییس مجلس و هیات پارلمانی به روسیه مطرح کرد؛

مذاکرات با مسئولان روس اتم درباره مسایل هسته‌ای

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرف روسی در این سفر به دلیل سابقه من به عنوان معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی تمایلی به انجام مذاکرات درباره مسایل هسته‌ای داشت و براین اساس در کنار دو نفر دیگر از نمایندگان با معاون بین الملل روس اتم مذاکره‌ای داشتم و پیرامون مسائل مالی فیمابین دو کشور و نحوه تکمیل نیروگاه‌ها بحث و بررسی شد.
ساداتی‌نژاد با اشاره به سفر رییس مجلس و هیات پارلمانی به روسیه مطرح کرد؛

توافق ایران و روسیه برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن تاکید بر تعاملات و استقبال طرف روسی از مباحث مربوط به حوزه کشاورزی گفت: ایجاد بانک و بیمه مشترک، کشت فراسرزمینی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ساخت مراکز پرتودهی از توافقات ایران و روسیه است.