ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه عنوان کرد:

معرفی ظرفیت های استان ها در خارج کشور

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه عنوان کرد: نمایندگی کشورمان در خارج، ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی هر یک استان ها را به طرف های خارجی معرفی می کنند.
در چنین شرایطی اگر فعالیت هسته ای ایران به نقطه اوج شتاب خود برسد و ایضا به امتیازات اندک طرف مقابل وقعی ننهاده شود، مسلما آمریکا و متحدانش خود را آماده اخذ تصمیمات سخت خواهند نمود.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

رفع مشکلات جامعه نیازمند یک دولت انقلابی است

اولویت‌های امروز جامعه ما رفع مشکلات اقتصادی، حمایت از معیشت مردم، اشتغال جوانان، رونق اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها است و همه این‌ها یک نسخه دارد و این نسخه اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی را مدیران جهادی و انقلابی می‌توانند اجرا کنند از این رو وجود یک دولت جهادی، انقلابی، پرتحرک، پویا و در خط ولایت لازم است.
امریکایی‌ها در حالی که تحریم‌های دوره ترامپ را همچنان حفظ کرده‌اند، طی رایزنی‌های گسترده با متحدان اروپایی تلاش می‌کنند مسیری را بگشایند که در انتهای آن هم راه احیای برجام باز شود و هم شرایط برای دستیابی به توافقی جدید یا توافقی مکمل برجام که شامل مشکلات منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران نیز باشد فراهم گردد.
دو تحلیلگر ارشد امریکایی و انگلیسی که از مسئولان سابق وزارت خارجه این کشورها به شمار می روند، از مذاکرات فشرده امریکا و اروپا برای جلب رضایت ایران و بازگشت طرفین به اجرای تعهدات خویش در چارچوب برجام خبر دادند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران تنها زمانی آماده مذاکره خواهد بود که تمام تحریم ها علیه ایران لغو شود.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: در ارتباط با لغو تحریم‌هایی که باید آمریکایی‌ها انجام بدهند، ما باید به‌عنوان کشور ذی‌نفع راستی‌آزمایی کنیم؛ ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم. اگر امضا همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که شنبه شب برای دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی وارد تهران شد، صبح امروز با علی‌اکبر صالحی دیدار کرد.
بیگدلی یادآور شد: اینکه در پنجم اسفند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و در زمینه بازرسی‌ها تنها در چارچوب پادمان و معاهده NPT با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری می‌کند، به نظر می‌رسد این مسئله چندان مهمی نیست، زیرا که هنوز هم همکاری‌ها با آژانس ادامه خواهد یافت و به اعتقاد بنده اتفاق خاصی در این رابطه رخ نخواهد داد.
کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برجام را توافقی برای کاهش تنش ایران با غرب، ازجمله آمریکا قلمداد می‌کردند و معتقد بودند توافق هسته‌ای موجب ازبین‌‌رفتن فشارها بر تهران، لغو تحریم‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در ایران شده و می‌تواند روابط خصمانه میان تهران و واشنگتن را پس از نزدیک به چهار دهه ترمیم کند و به همین دلیل، این کشورها تلاش‌ کردند این توافق به نتیجه نرسد.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به پایین‌بودن سطح روابط اقتصادی ایران با روسیه گفت: مبادلات ایران از طریق کشور آذربایجان انجام می‌شود و این کشور اختلالاتی در گمرکات خود بر سر ترخیص کالاهای ایرانی به‌وجود می‌آورد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر اینکه "امکان دستیابی به راه حل دیپلماتیک با ایران وجود دارد" گفت: این کار نیازمند تلاش و دیپلماسی سرسختانه است.