ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

درخصوص روند اجرایی رسمی شدن مرز «سیرانبند» صورت گرفت:

رایزنی سرکنسول ایران با مقامات اقلیم کردستان

مهدی شوشتری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه،، با "سرتیپ چتو صالح"، معاون وزیر امور داخله اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.
تشکیل دادگاه مشترک تجاری بین ایران و عراق، راه‌اندازی گذرگاه‌های مرزی زمینی عراق و اعلام آمادگی برای لغو روادید بین دو کشور جدیدترین گشایش‌های صورت گرفته درخصوص روابط اقتصادی بین ایران و عراق است.
عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

قدرت دفاعی ایران، بازدارنده تهدیدهای دشمن

توانایی دفاعی خصوصاً در بحث موشکی یک خاصیت بازدارندگی جدی در مقابل تهاجم دشمن دارد و اقتدار ملی را به حدی می‌رساند که بتوانیم در حوزه دیپلماسی برای حفظ منافع خود از یک موضع محکم برخوردار باشیم.پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه توان نظامی و دفاعی سبب خشم دشمنان شده است، بنابراین زمانی که دشمنان می‌بینند ایران که به خصوص در شرایط تحریمی به این توفیقات دست یافته است سعی می‌کنند به هر نحوی که می‌شود این موفقیت‌ها را زیر سؤال ببرند.
عباسی در تشریح دستاوردهای سفر رییس مجلس و هیات پارلمانی به روسیه مطرح کرد؛

مذاکرات با مسئولان روس اتم درباره مسایل هسته‌ای

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرف روسی در این سفر به دلیل سابقه من به عنوان معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی تمایلی به انجام مذاکرات درباره مسایل هسته‌ای داشت و براین اساس در کنار دو نفر دیگر از نمایندگان با معاون بین الملل روس اتم مذاکره‌ای داشتم و پیرامون مسائل مالی فیمابین دو کشور و نحوه تکمیل نیروگاه‌ها بحث و بررسی شد.
ساداتی‌نژاد با اشاره به سفر رییس مجلس و هیات پارلمانی به روسیه مطرح کرد؛

توافق ایران و روسیه برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن تاکید بر تعاملات و استقبال طرف روسی از مباحث مربوط به حوزه کشاورزی گفت: ایجاد بانک و بیمه مشترک، کشت فراسرزمینی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ساخت مراکز پرتودهی از توافقات ایران و روسیه است.
نشریه نیوزویک در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: اگرچه بایدن با کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن، چشم انداز دیپلماسی با ایران را افزایش می دهد اما برای حفظ توافق هسته‌ای، ابتدا می‌بایست گام‌هایی را برای جلب نظر ایران بردارد.
به بایدن توصیه شده در عین به چالش کشیدن ایران در خصوص آنچه حمایت این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر خوانده شده و همچنین برنامه موشک بالستیک ایران، در جهت پیشرفت در مساله هسته‌ای تلاش کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با وارد کردن تجهیزات جدید به تاسیسات هسته‌ای اصفهان، کار تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.
یک کارشناس مسائل بین الملل، اظهارات ضدبرجامی مقامات آمریکایی و اروپایی را نمایشی دانست و گفت: غربی‌ها در وضعیتی نیستند که برای منطقه دستور کار بنویسند و برای کشورهای مستقلی مانند ایران تعیین تکلیف کنند.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

بایدن به دنبال برجامی دیگر

بایدن و تیم جدیدش اذعان کردند که مسئله موشکی و منطقه‌ای را در برجام مدنظر دارند. بنابراین ایران هر اقدامی در قالب برجام انجام دهد همانند اقدامات و تعهداتی که در سال‌های قبل انجام دادند، مطمئناً آمریکایی‌ها با شرایط قبلی به برجام برنمی‌گردند  و طرح و برنامه جدیدی دارند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به دولت جدید آمریکا با بیان اینکه پنجره کنونی به سرعت در حال بسته شدن است، گفت: در پاسخ به عدم پایبندی آمریکا و اروپا به زودی اقدام جبرانی جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.
وزیر اطلاعات با بیان این که ایران نیازی به بازگشت آمریکا به برجام ندارد و منتظر او هم نیست، گفت: آن‌ها در برابر کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد هر کاری توانستند انجام دادند، اما نتیجه‌ای نگرفتند.
امتناع امریکا از لغو تحریم‌های ایران با هدف آغاز مذاکرات دو جانبه موجب شد تا قیمت جهانی نفت به بالاترین حد در یکسال گذشته برسد و در بازار آزاد تهران نیز هر دلار امریکا در اوج ۲۷ روز گذشته خود معامله شود.