ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن از چهره‌هایی نام‌آشنا تشکیل می‌شوند و تقریبا همه‌ آنها در دولت اوباما حضور داشته‌اند؛ ولی از این گزاره نمی‌توان نتیجه گرفت شباهت در سطح کارگزاران به شباهت در سطح سیاست‌گذاری قابل اشاعه است.
کارشناس سیاسی و بین الملل با بیان اینکه حربه فرار به جلو یک استراتژی سوخته است گفت:اروپایی ها در عمل ثابت کردند که بدون آمریکا فاقد کوچکترین توانایی و نقش در تعهدات بین المللی هستند.
اصفهان برای سومین بار در سطح بین المللی به عنوان مرجع ملی پروژه ها در دنیا شد به این صورت که تاکنون مرجع ملی همکاری با پروژه جهانی سرن (CERN) و تأسیس میز تبادلات علمی ایران و سوئیس در دانشگاه صنعتی اصفهان را شاهد بودیم و هم اکنون مرجعیت ملی همکاری ایران با پروژه بین المللی سزامی(SESAME) شد.

در مقاله‌ای مشترک از سوی موسویان و الصقر مطرح شد؛

دوره بایدن زمینه ساز فرصتی برای شروعی تازه میان ایران و عربستان

عبدالعزیز الصقر و سید حسین موسویان، رئیس مرکز تحقیقات عربستان و دیپلمات سابق ایران در مقاله مشترکی در روزنامه گاردین به بررسی چگونگی تعامل ایران و عربستان با توجه به شرایط فعلی منطقه و ضرورت آن پرداختند.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین با ارسال نامه‌ای به مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸ تا دی ماه ۱۳۹۹) را به اطلاع این سازمان بین المللی رساند و خاطرنشان کرد ایران همچنان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانی است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ریاض در برجام جایی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بر اساس حقوق بین الملل قراردادهایی مانند برجام که تعداد اعضای آن مشخص است عضو گیری جدید آن تنها با اجماع طرفین ممکن است، بر این اساس عربستان در برجام جایی ندارد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه «هرگز با بایدن رفیق نبوده است»، خاطر نشان کرد،‌ تاریخچه روابط وی با بایدن تقریباً به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد، زمانی که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل مشغول به خدمت بود.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد،گفت: اکنون هم وظیفه دارد به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض آن که آمریکا تعهداتش را اجرا و ایران نیز نفع عمل به این تعهدات را مشاهده کند، ما نیز تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در یادداشتی تشریح کرد؛

علل مخالفت عبری-عربی با برجام

سیدحسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در یادداشتی به ابعاد مخالفت های جریانات سیاسی عبری-عربی در خصوص برجام اشاره کرده است.
ظریف در بدو ورود به استانبول:

همکاری‌های مشترک ما با ترکیه حیاتی است

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به استانبول در پاسخ به خبرنگاران گفت که با مقامات ترکیه در خصوص ضرورت ایجاد زمینه‌های صلح پایدار در قفقاز به گفت‌وگو خواهد پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به چند کشور منطقه راه رسیدن به صلح پایدار را در گذر از ترتیبات منطقه‌ای فراگیر و همکاری‌های منطقه‌ای جستجو کرده و براین اصل تاکید دارد کشورهای منطقه، مستقل و بدون دخالت بیگانگان می‌توانند منطقه خود را امن و با ثبات نگهدارند.
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به مقامات رژیم صهیونیستی:

کوچکترین خطایی ببینیم با خاک یکسان خواهید شد

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات تهدید آمیز یکی از مقامان ارتش رژیم صهیونسیتی علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر کوچکترین و کمترین خطایی از رژیم صهیونسیتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ببینیم، با توانمندی‌های غیر آشکار خود در کمترین زمان ممکن حتماً حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

تأثیر رشد صادرات بنزین و ارزآوری آن

کشوری که در مسیر واردات بنزین و مصارف بالا قرار داشت و این موضوع به مسئله نگران کننده‌ای تبدیل شده بود، حال به کشور صادر کننده بنزین تبدیل شده است و مصارف آن نیز تا حدودی منطقی شده است و در محدوده متوسطی که تعریف و پیش‌بینی شده بود، قرار گرفته است که این مسئله می‌تواند برای همه حامل‌های انرژی یک فرصت باشد که همین مسیر را در پیش بگیرند تا بتوانیم ارزآوری داشته باشیم و برای کشور درآمدزایی کنیم.