ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

گفت‌وگو میان تهران و ریاض اتفاق عجیبی نیست؛ ایران سال‌هاست که مذاکره با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را در دستور کار داشته و در چارچوب ابتکاراتی نظیر طرح صلح هرمز پیشنهاداتی در این باره مطرح کرده است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل:

به برجام باز می‌گردیم اگر ...

سفیر آمریکا در سازمان ملل در یکی سخنرانی به بیان مواضع دولت آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و احیای توافق هسته‌ای پرداخت.
تقوی‌نیا، کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده مذاکره ایران و سعودی‌ها در عراق

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: موضوعات مذاکره پرونده های یمن و لبنان بوده است. سعودی‌ها به ایران پیشنهاداتی در خصوص عدم حمایت از دولت نجات ملی در قبال حل مشکل تشکیل دولت و اقتصاد لبنان را مطرح کرد که با واکنش قاطع طرف ایرانی روبرو شد.

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز روز یکشنبه ۱۸ آوریل-۲۹فروردین در گزارشی به نقل از سه منبع مدعی شد مقام‌های ارشد تهران و ریاض در تلاش برای بهبود روابط، دور اول مذاکرات مستقیم در سطح مقامات امنیتی را روز ۹ آوریل-۲۰‌فروردین در بغداد و با میانجی‌گری نخست‌وزیر عراق برگزار کرده‌اند و قرار است دور دوم این گفت‌وگوها هفته آینده برگزار شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه قرار نیست توافق جدیدی کنار برجام داشته باشیم گفت: تحریم‌هایی که دولت پیشین آمریکا علیه ایران اعمال کرد، برای سخت شدن مسیر بازگشت آمریکا به برجام بوده است.
عقب‌نشینی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از مواضع‌شان به دنبال مصوبه مجلس نشان می‌دهد که اراده ملت ایران و دولت ایران برای صیانت از حقوق ملت درست بوده و در حال طی کردن راه جدیدی برای احقاق حقوق ملت ایران هستیم و امیدوارم که دیپلمات‌های ما موفق شوند که آمریکا را سر عقل بیاورند.
پایگاه خبری آکسیوس نوشت: آژانس های اطلاعاتی اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از مذاکرات وین، معتقد هستند تا چند هفته دیگر این گفت و گوها منجر به بازگشت آمریکا به برجام می شود.
رئیس جمهور آمریکا که بر خلاف ادعاهایش هنوز به برجام بازنگشته و عضو آن محسوب نمی شود، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران را برخلاف توافق هسته‌ای توصیف کرد.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

اثبات حقانیت ایران، بزرگ‌ترین دستاورد نشست وین

در آینده طرف‌های برجام انعطاف بیش‌تری از خود نشان خواهند داد چرا که جمهوری اسلامی ایران به مواضع هسته‌ای خود بسیار تأکید داشته و هیچ‌گونه عقب‌نشینی نکرده است و طبق مفاد مطرح شده ذیل برجام که در ماده ۳۶ و ۲۶ برجام قید شده بود گام های برداشته شده ایران در کم کردن تعهدات خود نسبت به برجام به دلیل نقض فاحش این قطعنامه از طرف ایالات متحده آمریکا بوده است.