ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اهمیت برجام گفت که پیشنهاد بایدن در رابطه با مساله ایران بر پایه پایبندی در مقابل پایبندی است.
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اقدامات ایذایی و خرابکارانه رژیم صهیونیستی نشانه ضعف این رژیم است، گفت: وقتی بازیگری در سطح بین الملل، نتواند راهبرد خود را به شیوه متعارف پیش ببرد، ‌ناگزیر به سمت جنگ کثیف می‌رود، عرصه‌ای که مختص گروهک‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی است.
از آنجایی‌که سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ جواب نداده بود، برای آمریکا چاره‌ای نمانده بود جز این‌که مجدداً ساز و کار دیپلماسی را با ایران فعال کند و از این طریق سیاست‌های مدنظر خود یعنی اصلاح برجام، گسترده‌تر کردن فشارهای هسته‌ای و کشاندن برجام به حوزه‌های فراهسته‌ای را پیگیری کند.
روزنامه کیهان نوشت: «اسرائیل مخالف توافق است و منتقدان با آن همصدا هستند»؛ این یکی دیگر از برچسب‌هایی است که به منتقدان زده می‌شود تا جامعه، اساساًً رغبتی برای شنیدن منطق و استدلال آنها نداشته باشد.
هدف غربی‌ها از برگشت ایران به برجام چیزی نیست جز این‌که می‌خواهند ابزاری برای چانه‌زنی مجدد و امتیازگیری مجدد در اختیار داشته باشند که ایران این امکان را به آن‌ها نخواهد داد.
در جریان انجام یک مذاکرات حساس و مهم در راستای تأمین منافع ملی یک کشور، قطعا یکی از مولفه های تأثیرگذار در افزایش قدرت چانه زنی تیم های مذاکره کننده هر کشور، افزایش حمایت و اجماع داخلی در مورد آن مذاکرات و تیم مذاکره کننده است؛ موضوعی که متأسفانه به نظر می رسد برخی در داخل کشور در حال حاضر درباره مذاکرات وین چندان به آن توجه ندارند.
روحانی در دیدار با شاه محمود قریشی:

دغدغه مشترک ایران و پاکستان" امنیت" است

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تامین صلح و ثبات در منطقه با محوریت سازوکارهای منطقه‌ای، بر ضروت تامین امنیت مرزهای دو کشور همسایه، ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: امنیت، دغدغه مشترک دو کشور است و تقویت همکاری‌ها در این زمینه لازم و ضروی است .
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که پیشرفت مهمی در روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای انجام شده است، گفت که دیپلماسی بهترین راه بازگرداندن آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن است.
نماینده روسیه در وین:

برجام جایگزینی ندارد

نماینده روسیه در وین احیای برجام را برای حل و فصل مسئله برنامه هسته ای ایران، گریزناپذیر تلقی کرد.
نماینده پارلمان اروپا اعلام کرد:

کمک ایران به عراق برای مقابله با داعش

یک عضو پارلمان اروپا با بیان اینکه "داعش در نتیجه تهاجم غیرقانونی آمریکا به عراق به وجود آمد" تاکید کرد: ایران کشوری بود که به عراقی ها برای مبارزه با داعش کمک کرد.
محمودرضا آقامیری در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

ایران در جمع کشورهای صاحب تکنیک یون درمانی

یون درمانی تکنیکی است که همه کشورها و حتی همه کشورهای اروپایی از آن برخوردار نیستند و تنها برخی از کشورها این تکنیک را دارند اما خوشبختانه این امکان برای کشور ما در حال فراهم شدن است که بتوانیم شتاب‌دهنده داشته باشیم و با استفاده از آن شتاب‌دهنده، شتاب و انرژی لازم را به ذره داده و برای مقاصد درمانی و یا تولید رادیو ایزوتوپ‌های جدید استفاده کنیم.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

توان داخلی ایران تعیین کننده سرنوشت برجام

افق رقابت و به نوعی خصومت و نزاع بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که البته اروپایی‌ها نیز در کنار آمریکایی‌ها هستند، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی فروکش کند مگر این‌که توان داخلی ما به حدی برسد که غربی‌ها چاره‌ای جز رقابت سازنده با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند.