ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه آمریکا با رد اظهارات اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره صحبت با «جان کری» درباره حملات اسرائیل در سوریه، این اظهارات را «کاملاً مزخرف» توصیف کرد.
نماینده روسیه در سازمان های بین الملل با بیان اینکه "مذاکرات وین بدون گفت وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز به موفقیت خواهد رسید" گفت ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران غیر واقع بینانه و غیرسازنده است.
در نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین؛

روسای سه کشور خواستار لغو یکجای تحریم‌های آمریکا شدند

در آستانه از سرگیری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، امروز از ساعت یازده (به وقت وین) نشست سه جانبه هماهنگی میان روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین در محل‌ نمایندگی دائم کشورمان در وین برگزار شد.
یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی با اذعان به دست داشتن صهیونیست ها در خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز به دفاع از این اقدام خطرناک و غیرقانونی پرداخت و به دولت بایدن توصیه کرد که برای دستیابی به موفقت در مذاکرات وین باید نشان دهد که آماده استفاده از گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی برای کنترل برنامه هسته ای ایران است
در «۱۰دقیقه» پخش می شود؛

حقایق مذاکرات وین در "10 دقیقه"

شبکه پرس تی وی با پخش قسمت جدیدی از مجموعه مستند «۱۰دقیقه» از برخی حقایق مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای برجام سخن می گوید.
خصریان گفت: اساساً تفاوت جنس تعهدات ایران و آمریکا در برجام، این امکان را در اختیار آمریکا قرار داده است تا اجرای کامل تعهدات ایران به معنای پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای را به شکلی روشن و قطعی راستی‌آزمایی کند.
فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

بهبود رابطه با عربستان در گرو تفاهم ایران با آمریکا است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات وین، گفت: اختلاف اصلی مسئله اسرائیل است. اگر ایران و آمریکا به تفاهم و ترک مخاصمه در این زمینه رسند؛ عربستان نیز دیگر بهانه‌ای برای ستیز با ایران نخواهد داشت.
یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل تاکید کرد: ترانزیت «زمینی» میان ایران و روسیه، گزینه قابل اتکایی جهت برقراری روابط تجاری و ترانزیتی با این کشور نیست، گفت: ایران و روسیه به لحاظ دریایی با یکدیگر هم مرز بوده، با این حال کشتیرانی تجاری ایران در دریای خزر به اندازه‌ای قوت نگرفته تا بتوان بار صادراتی و ترانزیتی با روسیه را به آن واگذار کرد.
تحلیلگر اوراسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

احیای روابط 60 ساله ایران و کره جنوبی

تبعیت کره جنوبی از سیاست‌های آمریکا موجب بروز مشکلاتی در روابط ایران و کره جنوبی شده است و شاید عنصر اصلی در سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران نیز تلاش برای حل این مسئله است.