ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در دیدار امروز جمعه " سید احمد حسینی " سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و " بهروز عظیم اف " رییس موسسه تامین محصولات نفت و گاز نخجوان، چگونگی تامین نفت و گاز این جمهوری خودمختار مورد بررسی قرار گرفت.
استاندار آستارا خان روسیه در نشست با رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور و خصوصاً استان‌های گیلان و آستراخان گفت: بیشترین ارتباط ما با استان گیلان است و تجارت با گیلان برای آستراخان دارای اهمیت است.
هراس از مذاکرات وین و احیای برجام، منتقدان را با کلیدواژه راستی آزمایی در حالی به مصاف دولت فرستاده است که قوه مجریه در مسیر احقاق حقوق هسته‌ای ایران از یک سو و رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر در تلاشی بی‌پایان است و نه اجازه شرارت به دشمنان می‌دهد و نه از راستی‌آزمایی نگران است.
سایت هسته‌ای نطنز به عنوان یکی از حفاظت شده‌ترین تاسیسات در کشور بار دیگر مورد تعرض قرار گرفت و بار دیگر شواهد و قراین نهادهای امنیتی را به یک عامل خارجی رسانده است؛ اسراییل، رژیمی که تاریخ ۷۰ ساله فعالیت‌های اطلاعاتی-نظامی آن در منطقه نشان داده است تنها یک زبان می‌فهمد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره افزایش سطح غنی‌سازی ایران و مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نوشت: احیای برجام، راه بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به شاخص‌های توافق شده است.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه همکاری های اقتصادی و تجاری،گفت: تهران و بغداد می توانند با توسعه همکاری های دوجانبه و منطقه ای، نقش مهمی در تحولات منطقه ایفا کرده و تاثیرگذار باشند.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه مطرح کرد:

ایران هوشیارتر عمل کند/ اسراییل منتظر پاسخ باشد

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: اسراییل نگران است تا وضعیت منطقه خاورمیانه عادی و مناسبات بهبود یابد لذا از هر موقعیتی استفاده می کند تا ایران را وادار به عکس العمل کرده و اوضاع را به هم بریزد اما ایران باید هوشیار باشد تا در دام آن نیفتد.
علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران باعث تضعیف موقعیت نتانیاهو در اسرائیل خواهد شد زیرا به افکار عمومی رژیم صهیونیستی این پیام را می رساند که اقدامات نخست وزیر متجاسر آنان نمی تواند فعالیت های راهبردی تهران را متوقف کند و هر اقدامی با واکنش خطرناک تر جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا با توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گفت: باز کردن پای رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی ثبات کننده و تنش زا، در منطقه خلیج فارس، اقدامی خطرناک است.
ظریف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه تاکید کرد:

باج به شغال نخواهیم داد

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما هیچ مشکلی برای بازگشت به تعهدات برجامی نداریم، ‌ گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی برای آنها نخواهد داد و این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر می‌کند.