ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا در اقدام خرابکارانه در نطنز هماهنگ بودند، گفت: این اقدام برای امتیاز گیری از ایران در وین انجام شده است.
یادداشت/ منابع اطلاعاتی ـ امنیتی انصارالله بارها اعلام کرده اند که علاوه بر افسران سعودی، کارشناسان انگلیسی و آمریکایی نیز در پشت پرده رزم مارب حضور دارند و نیروهای معارض را هدایت می کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ترس از قدرت ایران، دلیل ایجاد ناامنی در منطقه

کی از اهدافی که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند جلوگیری از استقرار و ثبات ایران در منطقه است. بخشی از بمباران‌ها و هدف قرار دادن برخی از مجموعه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران یا ارتش سوریه از این بابت است که آمریکایی‌ها علاقه‌مند به استقرار و ثبات حضور جبهه مقاومت در منطقه نیستند.
وزیر امور خارجه با تاکید بر ضرورت توجه نخبگان و مردم برای نیفتادن در دام مکارانه طراحی شده رژیم صهیونیستی، گفته صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.
نخست وزیر کره جنوبی با تاکید بر این‌که از این به بعد تبادل‌نظر بین کره جنوبی و ایران باید در سطح بالا ادامه پیدا کند، گفت: سفرم به تهران نشان از اراده‌ی محکم کره جنوبی برای آینده‌نگری دوجانبه است.
پروژه جدید با رمز «راستی‌آزمایی چندساعته»؛

تله جدید آمریکا برای روحانی / آیا دولت هوشمندی به خرج خواهد داد یا...؟

مرکز پژوهشهای مجلس در یک بررسی دقیق و کارشناسی اعلام کرد: راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها و تحقق شاخص‌های سنجش‌پذیر ارائه شده از طرف ایران، در چند ساعت و چند روز ممکن نبوده و حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.
کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تحلیلی بر ناگفته‌های قرارداد 25 ساله تهران- پکن

چینی‌ها از تحریم انرژی فرار می‌کنند و ایران نیز به دنبال رهایی از تحریم اقتصادی است. با این قرارداد ما عملاً تحریم نیستیم و غربی‌ها هرچقدر ما را تحریم کنند برای ما اهمیتی نخواهد داشت.
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا بیان کرد: در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه در این سیستم پر از رانت تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.
حسینی گفت: این سند، سند اجرایی نیست بلکه راهبردی است و اگر قرار به اجرای آن باشد باید تبدیل به قراردادها و پیمان‌هایی شود که در آن زمان می‌بایست به تصویب مجلس برسند؛ حال اگر این فرآیند طی شود، طبعاً بخشی از توسعه اقتصاد کشورها، در گروی مناسبات بین‌المللی آنهاست.
واکاوی چین؛

تغییر مسیر اژدها

چین امروز برنامه‌ای دیده برنامه‌ای مبتنی بر توسعۀ مناطق دور از دریا به منظور ایجاد توسعۀ متوازن در پهنای گسترۀ جغرافیایی خود که به "یک کمربند- یک جاده" شهرت دارد...
مشاور وزیر امور خارجه در گفتگو با پرسون:

استراتژی آمریکا در برابر ایران، حفظ فشار حداکثری

دولت آمریکا مشابه کاری را که در مورد ایران انجام می‌دهد در مورد کشورهای دیگر نیز انجام داده است. فشار بر یک دولت تا آن دولت را تسلیم کند. تحریم‌های ایران ناشی از همین استراتژی آمریکا است که ایران یا باید استراتژی آمریکا را بپذیرد و یا این‌که حقوق خود را از دست بدهد.
تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفتگو با پرسون:

تعامل ایران و چین، توافقی از جنس برد- برد

امروز که بحث متنوع کردن شرکای اقتصادی ایران مطرح است و از چین به عنوان یک شریک اقتصادی یاد می‌شود این امید به وجود آمده است که بتوانیم با همکاری با یک قدرت بزرگ در شرق به عنوان بازیگر مؤثرتر در منطقه و فرامنطقه عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشیم. باید به این توافق و این صنعت از منظر اقتصادی و سیاسی نگاه کرد. اگر گفته می‌شود همکاری با چین برد-برد است و برای دو طرف منفعت دارد به دلیل منافع تعریف شده و ملموسی است که قابل توجه است.