ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

امیرعبداللهیان در نشست همسایگان افغانستان مطرح کرد؛

همسایگان برای مدیریت بحران در افغانستان اجماع کنند

وزیر امور خارجه گفت:کشورهای همسایه افغانستان در صورت حفظ و تقویت اجماع می‌توانند نقش سازنده خود را در مدیریت بحران افغانستان ایفا کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ناامنی‌های افغانستان توسط داعش ایجاد شده است، گفت: امیدواریم این اجلاس بتواند دست آمریکایی‌ها را از منطقه قطع کند و راه‌حلی هم برای حل مشکلات افغانستان پیدا کند.
امیرعبداللهیان در اجلاس افغانستان:

مسئول فجایع افغانستان دخالت های آمریکاست

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: مشکلات امروز افغانستان ناشی از دخالت دولت‌های بیگانه است. آمریکا باید مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در افغانستان به بار آورده بپذیرد.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به نشست امروز تهران درباره افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه که از پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با افغانستان برخوردار است، نمی تواند نسبت به مصائب مردم افغانستان بی تفاوت بماند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشست تهران در خصوص تحولات افغانستان را قدرت‌نمایی کشورهای منطقه در مقابل آمریکا ارزیابی کرد و گفت: تصمیمات جمعی نشست تهران می‌تواند به نفع ملت افغانستان و منطقه باشد.
رژیم اسرائیل در کنار آمریکا و‌تروئیکای اروپا به خیال خام خود در پی آن هستند تا با ایجاد اختلال محاسباتی در ایران، معادلات و محاسبات طرف ایرانی را به هم بریزد و با این‌ترفند، بدون هیچ جنگی، طرف مقابل را تسلیم کرده و خلع سلاح کند.
در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات وین؛

اعلام تحریم‌های بیشتر علیه ایران

وزیر خارجه انگلیس از احتمال اعلام تحریم‌های بیشتر علیه ایران در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات وین خبر داد.
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه مشورت‌های امنیتی ایران با هیئت حاکمه افغانستان در جریان است، گفت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در قبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در این کشور مسئول است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز لیتوانی و بلاروس، گفت: تهران با جدیت پیگیر وضعیت اتباع است و تلاش می‌کنیم این افراد زودتر به کشور بازگردند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری در خصوص دیدار قریب‌الوقوع معاون وزیر خارجه ایران و معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا، گفت که مقصد نهایی گفت‌وگوها با ایران برای احیای برجام، باید وین باشد.
نماینده بروجرد در مجلس گفت:‌ به همان میزان که دارایی‌های ما در کره جنوبی بلوکه شده ما نیز باید دارایی‌های این کشور را در ایران بلوکه کنیم و این عین عدالت است.
رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم کشورهای اروپایی بتوانند در مسیر استقلال راهبردی پیشرفت کنند و خود را از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا جدا کنند، چرا که یکجانبه‌گرایی آمریکا به نفع جهان نیست.
رئیسی در دیدار سفیر جدید بلژیک عنوان کرد؛

کشورهای اروپایی هم در برجام بدعهدی کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.