کتاب و ادبیات

برای باخبر شدن از آخرین اخبار انتشارات ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

نگاهی به کتاب‌های عامه پسند در پرسون؛

سوپ زرد لای قفسه های کتاب! / ترویج ابتذال در رمان های «سمی»

می گویند کتاب غذای روح است اما باور کنید حتی این مطلب هم اغراق آمیز به نظر می رسد؛ برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به برخی از کتابهای موجود در بازار بیندازید. تعداد رمان های مبتذل نسبت به یک دهه پیش دو برابر شده است.
یک نویسنده کتاب گفت: عید امسال تهران هستم و کتابی را که نرسیدم این روزها بنویسم را به پایان می رسانم و به مردم توصیه می کنم به خاطر عزیزانمان که دوستشان داریم مراسم دید و بازدید نوروز را مجازی برگزار کنیم.

مجموعه داستان «وادی صنوبرهای لرزان» و گزیده داستان «خاکستر علفزار سوخته» از پوروین محسنی آزاد به تازگی راهی بازار کتاب شده است.

ماهیدشتی؛ نویسنده شهیر کُرد در گفت وگو با پرسون:

نویسنده غیرمتعهد؛ هنرش به درد کافه نشین ها و شطرنج بازانِ بی درد می خورد

نباید فراموش کرد هر نویسنده و هنرمندی که عوامل مهم و حیاتی اجتماع را فراموش کند، قلم و هنر و نوشته اش فقط به درد کافه نشین ها و شطرنج بازانِ بی درد و حسابگر و فرصت طلب می خورد.

ناصر حسینی‌مهر پژوهش خود در خصوص تئاتر ایران طی ۳ دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰ را در قالب کتابی با عنوان «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» منتشر کرد.

نیلوفر لاری‌پور: «من با اینکه برای موسیقی لس‌آنجلسی بسیار احترام قائل هستم، در آن دوره (دهه هفتاد) می‌دیدم ترانه‌های این نوع موسیقی کم‌کم داشت از کیفیت می‌افتاد. همزمان در ایران ترانه‌ها کیفیتی پیدا کرده بود و داشت پا می‌گرفت؛ تا جایی که حتی خوانندگان لس‌آنجلسی هم تلاش کردند به لحاظ کلام خودشان را به ترانه‌هایی که در ایران سروده می‌شد و کار‌هایی که ساخته می‌شد، نزدیک کنند. بعد چه اتفاقی افتاد؟ به‌تدریج جلوی تمام این‌ها گرفته شد.»
پس از‌ ربع قرن اتفاق افتاد؛

بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد

کتابخانه مرکزی یزد همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.
پژوهش جایگاهی بس رفیع دارد و باید در عرصة ملی و سپس بین المللی اثرگذار باشد. در غیر اینصورت مقوله ای کمی می­شود که گاه با استنادهای نابجا و زائد برای خود جایگاهی را متصور است.