کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

در هفتمین جلسه شورای عالی کار مصوب شد که هیچ کارگر مشمول قانون کار، کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان در ماه دریافتی نخواهد داشت. بر این اساس حداقل دریافتی حقوق یک کارگر مشمول پرداخت مالیات ۱۰ درصدی است.
علی مروی، کارشناس اقتصادی صدا و سیما در خصوص میزان افزایش حقوق کارگران در سال آتی می‌گوید: 57 درصد نه آنقدر عدد بزرگی است که اقتصاد و معیشت کارگران را خیلی بهتر بکند و نه آنقدر عدد بزرگی است که کارفرمایان بخواهند از آن شکایت داشته باشند.
وام بازنشستگان کشوری از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان برای ۳۰۰ هزار نفر با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اجرایی شده است.
سعید لیلاز گفت: اصلا اثر تورمی ندارد. عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران اصلا تعیین دستمزد بالا نیست. عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران در وهله اول کسری بودجه دولت است و در وهله دوم، فساد شبکه بانکی است که به صورت ناترازی شبکه بانکی خود را نشان می‌دهد.
علی حسین رعیتی فرد معاون وزیر کار پیشتر اعلام کرده بود: تکلیف دستمزد کارگران در تاریخ ۲۱ اسفند مشخص خواهد شد و اعضای شورای عالی کار صبح روز پنجشنبه و در مذاکراتی طولانی و فشرده سرانجام در خصوص پایه حقوق و دستمزد و سایر سطوح مزدی و مزایای جانبی مزد به جمع بندی رسیده و حداقل دستمزد کارگران را نهایی کردند.
مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و امیدواریم در سال آینده به تصویب برسد.
محمد اسکندری گفت: برخی دستگاه‌ها خودشان عیدی بازنشستگان را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت می‌کنند که از جمله بازنشستگان پست و قسمتی از مخابرات این گونه عمل می‌کنند، وگرنه عیدی بیشتر بازنشستگان کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌ هفته پیش به صورت متمرکز پرداخت کردیم.
هادی ابوی گفت: رقم پیشنهادی گروه کارگری در شورای عالی کار برای دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم انتظاری در سال آینده ۱۱ میلیون تومان است.
کارشناس مسائل کارگری اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس در لایحه بودجه سال آینده حداقل حقوق کارمندان را ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظرگرفته است.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین برای سال آینده دو طرح تهیه کردیم که یکی طرح تات با 173 هزار شغل طی دو سال با منابع 6 هزار و 700 میلیارد ایجاد خواهد شد.
در آستانه تعیین حداقل دستمزد کارگران در نمایشگاهی که به مناسبت نمایشِ دستاوردهای وزارت کار برگزار شد، از وزیرِ کار پرسیدیم تا چه اندازه بر اجرای قانون کار تاکید دارد. آیا می‌توان امیدوار بود که در زمان وزارت او اصل سال‌ها مغفول مانده ۴۱ قانون کار اجرایی شود؟
حجت الله عبدالملکی گفت: به دنبال اشتغال مردم و رفع معضل بیکاری هستیم. اگر صدها شرکت که متعلق به مردم هستند به درستی برنامه‌ها را اجرایی کنند بازدهی آن‌ها مناسب خواهد بود.
شاید بیش‌ترین انتقادات از دولت متوجه وزیر کار باشد، وزیر جوانی که به اذعان برخی برای دور کردن انتقادات از عملکرد و تصمیماتش اقدام به اخراج ناگهانی تعداد زیادی از کارمندان این وزارتخانه کرد و از ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضائی خبر داد اما این اقدامات نتوانست مانع انتقاد به عملکردش شود.
بررسی ابعاد مختلف رابطه میان دستمزد و واقعیت اقتصادی؛

چالش تعیین دستمزد در عصر تورم

یک فعال کارگری گفت: من معتقدم روند تورم برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت در خوشبینانه‌ترین حالت تورم در حدود ۳۰ تا ۳۶ درصد خواهد بود.