راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

با افزایش قیمت مسکن و تورم عمومی از سال ١٣٩٧ به بعد، نرخ رشد اجاره‌بها نیز در این دوره افزایش یافته و در شهریورماه ١٤٠٠ تورم سالانه اجاره مسکن کشور به ۱/ ۲۶‌درصد رسیده است.

معمولا تحولات بازار اجاره در فصل تابستان، نگاه‌‌‌ها را به خود معطوف می‌کند؛ اما این بار، آمار رشد بیش از ۴۸درصدی اجاره‌‌‌بها در مهرماه امسال بود که توجه همه را به خود جلب کرد. در این یادداشت، با نگاهی سریع به برخی تحولات بازار اجاره‌‌ کشور، پیشنهادهایی برای بهبود شرایط این حوزه مطرح می‌شود.
سید محمود فاطمی گفت: اجرای ساخت یک میلیون مسکن قطعا موجب تورم خواهد شد اما این تورم مخرب نخواهند بود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیران راه و شهرسازی استان‌ها در اجرای نهضت ملی مسکن نقش اصلی را دارند، بر تعامل مناسب مدیران کل راه و شهرسازی و استانداران با شهرداری‌ها برای ارایه به موقع پروانه ساختمان برای تسهیل در اجرای نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

پیش فروش بلیت قطارهای مسافری در بازه زمانی اول تا ۳۰ آذرماه، به صورت اینترنتی و حضوری، از ساعت ۷ صبح امروز سه شنبه ۲۵ آبان در سراسر کشور آغاز شد.

یک ماه پس از ثبت‌نام از متقاضیان خانه‌های دولتی در طرح موسوم به «تولید یک‌میلیون مسکن‌ در سال»، اطلاعات به‌دست‌آمده، حاکی است: به دلیل آنچه «محدودیت تامین زمین» عنوان شده، فقط در ۱۷ استان، امکان ثبت‌نام برقرار است. دولت در بیش‌ از نیمی از شهرها، نتوانسته زمین تامین کند. تازه در همان استان‌های مجاز به ثبت‌نام نیز عمده جانمایی‌ها در شهرهای جدید است. ملاکان حقوقی، مالک اصلی زمین‌های داخل شهرها هستند و چون «احتکار ملک» هیچ هزینه‌ای ندارد، زمین واگذار نمی‌کنند.
حدود ۲۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک آغاز شده و آنطور که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن می‌گوید به پیشرفت ۱۰ درصد رسیده است.

بر اساس پیش‌بینی تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برای هفته جاری، وقوع بارش‌های قابل ملاحظه در سـواحل دریای خزر، شـمال شـرق و نواحی مرکزی کشـور پیش بینی می‌شــود.

کارنامه ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت سیزدهم، ۵ رخداد مهم در حوزه بازار مسکن را در خود جای داده است. بررسی‌‌‌ها درباره آنچه طی نیمه مرداد ماه( زمان آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم) تا روز بیست و دوم آبان -۱۰۰ روز اول فعالیت دولت رئیسی- در بازار مسکن به وقوع پیوسته است، نشان می‌‌‌دهد در این بازه زمانی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران ۴/ ۵ درصد و میانگین اجاره‌‌‌بهای مسکن پایتخت ۲۱ درصد افزایش یافت.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در جلسه فردا که با حضور نمایندگان ایرلاین‌های مختلف برگزار می‌شود به دنبال متقاعد کردن آنها و کاهش قیمت بلیت هواپیما هستیم.

ریدهای غیرمصرفی در بازار مسکن به امید «افزایش قیمت در کوتاه‌مدت» بار دیگر به شکل محسوس مشاهده شد. طی هفته‌های گذشته از آبان، سفته‌بازان ملکی با محرک نرخ ارز، وارد صحنه معاملات مسکن تهران شدند. روند صعودی نرخ دلار «تغییر جهت انتظارات» در بازار مسکن را به همراه داشته است. این گروه ماه قبل، به نوعی برای خرید، ایست کرده بودند. در حال حاضر البته سمت مقابل (فروشنده‌ها) با نگاه به اخبار مرتبط با مذاکرات، تغییری در حجم فایل‌ها اعمال نکرده‌ است. واسطه‌ها تاثیر این رفتار بر قیمت‌ها را گزارش دادند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اجرای واحدهای جهش تولید و تامین مسکن، معطل مذاکره با شرکتهای خارجی نمی‌مانیم و هم اکنون ۱۶۵ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است.
به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌ها در زمینه واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان در ۲۰ استان کشور متوقف شده است.