عامل گرانفروشی بلیت شرکت‌های چارتری هستند

شرکت‌های هواپیمایی همواره می‌گویند عامل گرانفروشی بلیت پروازهای داخلی شرکت‌های چارترکننده هستند. اوایل ماه گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مشکلات صنعت حمل و هوایی، اظهار کرد: ایرلاین ها در سال گذشته حدود 170 هزار و 125 پرواز داخلی را انجام دادند. سال گذشته 277 هزار ساعت پرواز توسط ایرلاین داخلی انجام شد.
تصویر عامل گرانفروشی بلیت شرکت‌های چارتری هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، نیمه بهمن‌ماه امسال دوره جدیدی در حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور آغاز شد؛ پس از جریمه 119 میلیارد تومانی 8 شرکت عرضه کننده بلیت و ایرلاین به دلیل گرانفروشی در اوایل بهمن، وارد فصل "نبود بلیت" وارد شد.

حدود 2 هفته از جریمه این 8 شرکت، حسن خوشخو معاون هوانوردی سامان هواپیمایی کشوری گفته بود:‌ طی یکسال گذشته با توجه به تورم ناشی از تحریم ها و فشارهایی که به شرکت های هواپیمایی برای تامین قطعات وارد شد و همچنین برخی از تحولات بعد از کرونا مانند تقاضای فزاینده سفر با چالشی برای پاسخ گویی به سفر مواجه شدیم.

وی افزود: قیمت‌گذاری بلیت هواپیما که شورای عالی هواپیمایی در بهمن 1400 ابلاغ کرد، رعایت می شود!

خوشخو با بیان اینکه در زمان پیک سفر توزیع کنندگان بلیت اقدام به افزایش قیمت ها می کنند گفت: عمده تخلفات مشمول نرم افزارهای موبایلی است که فهرست آنها را به دادسرای فرهنگ و رسانه دادیم و شرکت های هواپیمایی متخلف را به تعزیرات معرفی کرده‌ایم.

حدود یکماه از اعلام رعایت قیمت‌گذاری بلیت هواپیما توسط معاون سازمان هواپیمایی کشوری می‌گذرد، اما در فاصله کمتر از 3 هفته به نوروز 1402 نابسامانی این بخش تشدید شده و بلیت پروازهای داخلی تا 100 درصد بیشتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود.

به‌عنوان مثال نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد که در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم بارگذاری شده یک میلیون و 19 هزار و 100 تومان است، اما همین بلیت در سایت علی بابا برای هواپیمایی ماهان یک میلیون و 885 هزار و 600 تومان است، یعنی 85 درصد بیشتر از قیمت مصوب.

در نمونه‌ای دیگر قیمت بلیت پرواز تهران-کیش یک میلیون و 359 هزار و 300 تومان است، اما همان سایت علی‌بابا پرواز مذکور را با قیمت 2 میلیون و 59 هزار تومان به فروش می‌رساند.

در این بین برای بسیاری از مسیرهای پروازی پرتقاضا مانند بندرعباس، شیراز و ... تا نیمه دوم فررودین ماه سال آینده هیچ بلیتی وجود ندارد.

ایرلاین‌ها: عامل گرانفروشی بلیت شرکت‌های چارتری هستند

شرکت‌های هواپیمایی همواره می‌گویند عامل گرانفروشی بلیت پروازهای داخلی شرکت‌های چارترکننده هستند. اوایل ماه گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مشکلات صنعت حمل و هوایی، اظهار کرد: ایرلاین ها در سال گذشته حدود 170 هزار و 125 پرواز داخلی را انجام دادند. سال گذشته 277 هزار ساعت پرواز توسط ایرلاین داخلی انجام شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده 21 میلیون صندلی بود که 15 میلیون و 650 هزار و 228 مسافر جابجا شدند، اضافه کرد: ضریب اشغال مسافر 75 درصد و 25 درصد از پروازها خالی بوده است.در پروازهای خارجی3 میلیون 257 هزار مسافر جابجا شدند و ضریب اشغال 69 درصد پروازهای خارجی را در سال گذشته داشته این.

وی درباره مباحث مربوط به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، یادآور شد: از اول آذرماه سال گذشته ایرلاین ها داوطلبانه 15 درصد کاهش دهند در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و... انجام نشده است.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز 40 دلار بود که پیشنهاد افزایش 37 درصدی را دادیم که با 30 درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بود.

وی در خصوص عدم تایید موافقت شورای عالی هواپیمایی توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بنده در شورای عالی هواپیمایی بودم و افزایش قیمت را مصوب کرد. برای اعمال رسد قیمت ها در آن زمان نجابت به خرج دادیم و روی قول دولت حساب کردیم و قرار بود طی 2 هفته ابلاغ دولت برای افزایش قیمت اخذ شود.

وی با بیان اینکه از جیب مردم برای قشر یک درصدی هزینه می کنیم، یادآور شد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت دولتی در سال 99 بالغ بر 3400 میلیارد تومان متضرر شد. چرا باید از روستاییان بشاگردی برای متمولان خرج می کنیم؟ با توجه به دیدگاه دولت، ایرلاین ها زیان نبینند و از جیب مردم برای قشر یک درصدی خرج نشود. عدم متعادل سازی نرخ بلیت باعث می شود امکان سرمایه گذاری برای فعال نگه داشتن ناوگان را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد ناوگان به دلیل کمبود سرمایه زمین‌گیر شده‌اند، اضافه کرد: با نرخ کنونی بلیت هواپیما، اکثر ایرلاین ها و 90 درصد شرکت‌‌های دولتی زیانده هستند.

وی با بیان اینکه با تداوم این روند تابستان آینده با مشکلات زیادی در بخش حمل و نقل هواپیمایی مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: با این وضعیت شرکت ها دیگر توان خدمات رسانی به مردم را نخواهند داشت.اقدامات برای توقف متعادل سازی قیمت، فراقانونی است. مجلس شورای اسلامی پذیرفته که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جزو تکالیف دولت است.

وی با اذعان به حضور فعال دلالان در بخش حمل و نقل هوایی، اظهار کرد: در آخرین نرخ بلیت هواپیما افزایش 30 درصدی اعمال شده که مطابق تصویب شورای عالی هواپیمایی است.

به گزارش تسنیم، تامین نقدینگی مهم‌ترین دلیل واگذاری پروازها از سوی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های چارتری است. در این بین به‌نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی باید در روند واگذاری این پروازها نظارت کرده تا شاهد گرانفروشی بلیت به خصوص در ایام پیک سفرها نباشیم. مسئله‌ای که تا امروز سازمان هواپیمایی در رابطه با آن غفلت کرده است.

465477