راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: تهرانی‌ها می توانند علاوه بر ۳ شهر جدید هشتگرد، ایوانکی و پرند، شهرهای رباط کریم و پاکدشت را هم در سامانه نهضت ملی مسکن انتخاب کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: در مجموع مسئولان در سطح استان‌ها و وزارتخانه درحال کار و فعالیت هستند اما روال کار هنوز مطلوب و آن چیزی که انتظار داریم نیست؛ با این شکل و روال فعلی یک میلیون واحد ساخته نمی‌شود.
در روزهای اخیر تعداد فایل‌های فروش در برخی از محله‌های مصرفی در حال افزایش بوده و به گفته واسطه‌ها، برخی فروشنده‌های انصرافی دوباره تصمیم به عرضه واحدهای خود به بازار مسکن گرفته‌اند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی د ر بنادر کشور تا پایان مهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه این شورا در خصوص موافقت با احداث شهر جدید استان هرمزگان را به استاندار ابلاغ کرد.

گرانی مسکن و از دسترس خارج شدن خانه برای جمعیت خانه‌اولی‌ها، آن‌چنان نیازمند کنکاش برای شناسایی این معضل نیست هرچند دو شاخص کلیدی در این بخش، وخامت اوضاع متقاضیان مصرفی را توضیح می‌دهد- اما آنچه در این مقطع اهمیت دارد نحوه حل این معضل است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد جمعیت دچار به «فقر مسکن» در کشور معادل ۸/ ۱برابر نرخ جهانی و شاخص «دسترسی به خانه اول» نیز به لحاظ مدت زمان انتظار، حداقل ۳ برابر حد متعارف است. این شرایط اضطراری سمت تقاضا در حالی است که در سمت عرضه «مازاد حدود ۱۰درصدی واحد مسکونی» وجود دارد.
وام های جدید مسکن مطابق پیش‌بینی کارشناسی، با «استقبال سرد» در تهران روبه‌رو شد. بررسی نبض معاملات خرید آپارتمان در مناطق ۲۲گانه نشان می‌دهد خریدها در جنوب شهر طی مهر ماه با رکود سنگین‌تر از مناطق بالا مواجه شد. اگر وام‌ها قابلیت استفاده در بین خانه‌اولی‌ها را داشت، حجم معاملات با رشد مثبت همراه می‌شد. این وام‌ها برای خرید آپارتمان در پایین‌شهر، یکی از دو شرایط بدیهی را ندارد و برای استفاده در مناطق متوسط رو به بالا نیز فاقد شرط دیگر است. مراجعه متقاضیان وام‌دار به بنگاه‌ها زیاد شده؛ اما خروجی، ضعیف است.
تلاش برای دزدی دریایی نفت صادراتی ایران در دریای عمان توسط امریکا ثابت کرد که علیرغم تبلیغات، تحریم‌ها نتوانسته مانع صادرات نفت ایران شود.
طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان از سوی مجلس محترم، مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. در واقع این طرح نهایی شده و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه حرم تا حرم یک پروژه استانی نیست؛ بلکه ملی است و در این سفر تصمیم‌گیری و پیش‌بینی لازم در خصوص این پروژه با توجه به عقب‌ماندگی‌های جدی موجود صورت می‌گیرد.