راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در ماه‌های گذشته گلایه‌های مختلفی از سوی مردم درباره پروازهای داخلی و خارجی در فضای مجازی مطرح شد، اما سوال اینجاست که مسافران چگونه می‌توانند از شرکت‌های هواپیمایی بابت تخلفات احتمالی‌شان در حوزه‌های مختلف از جمله قیمت بلیت، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا و غیره شکایت کنند؟
داده‏‌های پاییزی از بازار معاملات مسکن کلان‏شهرها، روند کاهشی سرعت رشد قیمت آپارتمان را تایید می‏کند؛ اما این خزان برای هفت کلان‏شهر متفاوت از پایتخت است. در تهران طی هفته‌‏های ابتدایی پاییز، میانگین قیمت آپارتمان به میزان کمتر از یک‏درصد نسبت به شهریور کاهش پیدا کرد. در پایتخت همچنین طی فصل جاری «حجم عرضه فایل آپارتمانی» افزایش محسوس یافت.
یک دستگاه واحد مسکونی ۸۰ متری، با عمر بنای ۱۷ سال، واقع در منطقه شاد آباد تهران، به مبلغ یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.
اگرچه نمی‌توان زمان دقیقی را برای عبور بازار مسکن از دوره رکود مشخص کرد و متغیرهایی مثل وضعیت اقتصاد کلان، نرخ تورم، اوضاع بازارهای موازی، قدرت خرید متقاضیان مسکن و تیراژ ساخت‌وساز بر آن تاثیر می‌گذارد، تجربه نشان داده دوره رکود مسکن دست کم ۳۰ تا ۳۶ ماه به طول می‌انجامد که در شرایط فعلی نیز از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده است.

هر برگه تسهیلات مسکن با عبور از مرز ۸۰ هزار تومان، به گرانی هزینه دریافت وام خرید مسکن دامن زد.

پرسون از مشکلات بزرگترین ایستگاه حمل و نقل کشور گزارش می دهد؛

کمبود خدمات در ایستگاه راه آهن پایتخت / افزایش کرایه حمل بار مسافر

بزرگترین و قدیمی ترین ایستگاه راه آهن کشور در محدوده جنوب پایتخت قرار دارد و روزانه هزاران مسافر برای تردد به سایر شهرهای دور و نزدیک به این محیط مراجعه می کنند.
براساس تصویب‌نامه هیات وزیران، ارائه گواهینامه پایان‌کار ساختمان‌های جدید از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است. هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی، کشور، نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور، به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ضوابط صرفه‌جویی انرژی در ساختمان را تصویب کرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طرح‌های زیادی در کشور آغاز شده که به دلایل مختلف اعتباری، بسیاری از آن‌ها از پیشرفت کمی برخوردار بوده و یا به تعطیلی کشیده شده است. حتی در برخی از گلوگاه‌های کشور که اتمام این پروژه‌ها از اوجب واجبات بود، طرح‌ها نیمه‌تمام مانده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و حداکثری اعمال شده، کشتی‌های خارجی به بنادر ایران تردد می‌کنند اما در عین حال باید شاهد فعالیت و پویایی کشتیرانی ایران باشیم، چرا که در غیر این صورت ابزار قدرت استراتژیک دریایی را از دست می‌دهیم.
سنجش «تورم‌ پنهان» آبان در بازار‌ ملک؛

طناب‌کشی در بازار مسکن

۲۰ روز اول آبان در بازار مسکن تهران، به طناب‏کشی دو گروه بازیگر معاملات ملک گذشت. داده‏های آماری مربوط به رفتار فروشنده‏های آپارتمان در پایتخت طی این مدت حاکی است، حجم فروشنده‏ها در بازار دست‏کم ۲۰درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد. با این حال، خریداران سرمایه‏ای هم بار دیگر به بازار ملک برگشته‏اند؛ اما حجم آنها در مقایسه با ماه‏هایی که ریسک بیرونی بالا بود، زیاد نیست. رفت‏وآمد فروشنده‏ها و خریداران در بازار مسکن بیانگر «تاثیرپذیری از نیروهای بیرونی غیرهم‏جهت» است. «تورم پنهان» بازار مسکن سنجش شد.
عباس نژاد با تأکید بر اینکه بیمه ها به طور کامل پرداخت شده تصریح کرد: اگر مشکلاتی باقی مانده، به ادعاهای برخی خانواده های بازماندگان این سانحه برمی گردد که در جاهای مختلف مطرح کرده اند؛ اما از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم ارائه کرده ایم همچنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته اند.
آپارتمان‌های تا یک میلیارد تومان در تهران را می‌توان در گروه آپارتمان‌های «قیمت مناسب» یا به عبارت دیگر «آپارتمان‌های متناسب با بودجه خانه اولی‌ها» دسته‌بندی کرد.