پرسون از افزایش قیمت 80 درصدی یک خدمات رفاهی گزارش می دهد؛

کرایه حمل بار مسافر در ایستگاه راه آهن 25 هزار تومان / نظارت اندک مدیر جوان راه آهن

این روزها که وزیر تازه نفس وزارت راه و شهرسازی دم از کاهش قیمت حمل و نقل مسافر برای ایام نوروز می زند؛ اما به شکل زیر پوستی هزینه خدمات دهی شرکت راه آهن به شهروندان افزایش داشته است.
تصویر کرایه حمل بار مسافر در ایستگاه راه آهن 25 هزار تومان / نظارت اندک مدیر جوان راه آهن

به گزارش سایت خبری پرسون؛ تا چند ماه پیش حمل بار مسافر از محوطه ایستگاه راه آهن به قطار توسط باربرها 14 هزار تومان بود که این روزها به یک باره به 25 هزار تومان رسیده است و به عبارتی افزایش 80 درصدی داشته است.

این افزایش یک باره قیمت موجی از نارضایتی برای مسافران شرکت راه آهن را به دنبال آورده است؛ به خصوص در ایام نوروز که حجم قابل توجهی از هموطنان راهی سفر هستند و برای بهره مندی از این خدمات دهی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.پول به جیب کارگران نمی روددر محوطه راه آهن تهران به دلیل تردد روزانه هزاران نفر از هموطنان تعداد باربرها بسیار زیاد است و می توان گفت روزانه حجم قابل توجهی درآمد زایی از این طریق وجود دارد.

یکی از باربرها که در محوطه بیرون ایستگاه راه آهن چشمانش به دنبال مسافر با بار زیاد است، به خبرنگار ما گفت: این افزایش قیمت تاثیری در حقوق و دستمزد باربرها ندارد بلکه پیمانکار این درآمد را به جیب می زند.

وی که نخواست نامش در این گزارش درج شود ادامه داد: ما باید بار مسافران را با چرخ دستی جابه جا کنیم و حجم سنگین بار را از این سو به آن سو ببریم اما مسافر پولی به باربر نمی دهد بلکه پول بار به متصدی مربوط ارائه می شود و تنها فیش پرداخت نزد ما باربرها می ماند تا هر هفته یا ماهیانه فیش ها را برای تسویه به پیمانکار ارائه دهیم.

ما باید بار مسافران را با چرخ دستی جابه جا کنیم و حجم سنگین بار را از این سو به آن سو ببریم اما مسافر پولی به باربر نمی دهد بلکه پول بار به متصدی مربوط ارائه می شود و تنها فیش پرداخت نزد ما باربرها می ماند تا هر هفته یا ماهیانه فیش ها را برای تسویه به پیمانکار ارائه دهیم.

یکی دیگر از باربرها که در محوطه بیرون ایستگاه راه آهن در حال سیگار کشیدن است؛ گفت: متاسفانه هیچ یک از باربرها با این افزایش کرایه موافق نیستند چون تعداد مشتریان کاهش پیدا کرده است، در گذشته با 14 هزار تومان تعداد بیشتری از مسافران تمایل داشتند بارشان را از این طریق جابه جا کنند؛ اما این روزها با این افزایش کرایه کمتر کسی بار خود را به باربر ها می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این چرخ ها را به خود نیروهای انسانی بدهند و روزانه از باربرهای شرکت راه آهن کرایه دریافت کنند و عنوان کنند که قیمت اندک از مسافر دریافت شود آن وقت باربرها با جان و دل بیشتری به دلیل اینکه درآمد زایی برای خودشان است کار می کنند.

این باربر راهکار دیگری نیز ارائه داد: گفت: اگر شرکت راه آهن این نوع خدمات را از پیمانکار بگیرد و به شکل مستقیم با نیروها قرارداد ببندد آن وقت خدمات رسانی مطلوب تر با هزینه اندک محقق می شود.

نهادهای نظارتی ورود کنند

براساس تحقیقات میدانی خبرنگار پرسون از ایستگاه راه آهن تهران این افزایش کرایه از سوی پیمانکار مربوط صورت گرفته است؛ البته گویا مدیران این مجموعه در جریان این اقدام پیمانکار بوده و در صورتی که خبردار نیستند پس نظارت اندکی از سوی مدیر جوان شرکت راه آهن کشور بر ایستگاه بیخ گوش خود دارد.

در این میان انتظار این وجود دارد تا سازمان تعزیرات حکومتی، نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی به عنوان نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند و قیمت را به گذشته بازگردانند.

گزارش از: سیاوش پارسا

465441

مطالب مرتبط