راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بازار مسکن در آبان ماه با افزایش قابل توجه معاملات همراه بوده است به گونه‌ای‌که میزان معاملات علاوه بر رشد 33.5 درصدی نسبت به ماه قبل رشد 63.5 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
نتایج یک نظرسنجی درباره «مقصد (بازار) مورد علاقه ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری» نشان می‌دهد، اولویت شماره یک افراد برای سرمایه‌گذاری، «بازار زمین و مسکن» است. بازاری که رونق سرمایه‌گذاری در آن، به قیمت رکود سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد تمام می‌شود و تبعاتش، فقر مسکن و هزار و یک مشکل اقتصادی برای کل جامعه است.
سخنگوی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره):

پذیرش مسافر از ۸ کشور ممنوع شد

سخنگوی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: پذیرش مسافر هوایی از ۸ کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
در حالی که تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم خریداران، تسهیلات از محل اوراق است، این ابزار در معاملات امروز به نرخ های نجومی رسید.

شرکت بازآفرینی شهری ایران پس از حدود یک ماه که با سرپرست اداره می‌شد، مدیرعامل جدید خود را شناخت و رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ محمد آیینی را به سمت مدیرعامل این شرکت منصوب کرد؛ قاسمی در این مراسم ضمن اعلام اینکه بازآفرینی شهری از مزیت طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند پیش‌بینی کرد که ثبت نام متقاضیان در این طرح به ۵ تا ۶ میلیون نفر برسد.
بازار مسکن تهران به شکل آشکار با دوقطبی تورم ملکی مواجه شد. با وجود رشد نزدیک به ۵۰درصدی حجم معاملات مسکن در جنوب پایتخت، قیمت میانگین در این مناطق نه تنها افزایش ماهانه پیدا نکرده که حدود نیم‌درصد کاهش یافته است. در پنج منطقه شمالی شهر اما تورم ماهانه مسکن در آبان حدود ۴/ ۱ درصد شد. این دو مسیر غیر هم‌جهت تورم مسکن در دو نیمه پایتخت، ابتدا فرضیه «تنظیم فاصله قیمت شمال و جنوب» را مطرح می‌کند؛ اما هنوز شکاف وجود دارد. سناریوی محتمل برای نحوه ترمیم شکاف بررسی شد.

با توجه به افزایش شدید هزینه اجاره بها، رهن کامل آپارتمان خواسته بسیاری از مستاجران است البته این کار نیازمند داشتن بودجه‌ای حدود ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است.
وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده که تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن حداقل یک و نیم تا دو سال طول بکشد؛ همچنین به ساکنان شهر تهران که روش خودمالکی را انتخاب کنند وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت در بافت فرسوده و شهرهای اطراف پرداخت می‌شود که از طریق گروهی یا مشارکت با سازندگان اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

نزدیک شدن فاصله نرخ‌های پیشنهادی با قیمتهای قطعی در بازار مسکن در کنار افزایش نسبی معاملات نسبت به سال گذشته می‌تواند نشان‌دهنده رسیدن قیمت مسکن به کف، پذیرش رکود از سوی مالکان و ورود تدریجی تقاضای مصرفی به این بازار باشد.

فعالان ساختمانی آینده بازار ملک را متفاوت از فروشندگان مسکن ترسیم کردند. در بازار معاملات مسکن آبان، به‌دلیل تصویر کاهشی از آینده قیمت، فروش آپارتمان رشد چشم‌گیر پیدا کرد و در عین حال، تقاضای خرید در سطح حداقلی قرار داشت. اما سازنده‌ها به‌دلیل گره قیمت زمین، در این ماه فعالیت ساختمانی خود را کاهش دادند و در عین حال اظهار بدبینی کردند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: جاده هراز به علت اجرای عملیات عمرانی در کیلومتر ۲۵ تا ۹۵ در تاریخ‌های ۱۵ و ۱۶ آذرماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر مسدود می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: در صورتی که در شهر‌های مختلف و استان‌ها اراضی جدید تعریف و یا اضافه شود، مشکلی برای تمدید مهلت ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در این بخش وجود ندارد. در حال حاضر میزان استقبال از طرح نهضت ملی مسکن خوب بوده است.
اجاره‌بها در مسیر رشد تند، باز هم رکورد زد.آمار رسمی از تورم ۵۲ درصدی اجاره در پایتخت طی ماهی که گذشت، حکایت دارد. این نرخ رشد نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن در طول سه دهه گذشته سابقه نداشته است. در حال حاضر سرعت رشد اجاره‌بها ۳ برابر رشد قیمت مسکن است.بررسی‌ها نشان می‌دهد صعود تورم اجاره با سه محرک در سمت عرضه و یک عامل در سمت تقاضای اجاره رقم خورده است.مهم‌ترین محرک رشد اجاره‌بها «کمبود شدید آپارتمان اجاره‌ای» در شهر تهران است که یک سیاست غلط عامل آن است.
مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: باید با اتخاذ تدابیر خوب، مدیرعاملی بسیار توانمند که توانایی مدیریت پردیس را دارد انتخاب شود تا به انتظار ده ساله مردم پایان داده و 14 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر را تکمیل و تحویل مردم دهد.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و تجهیزات سازمان راهداری گفت: با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر تغییرات جوی، هیچ محور مواصلاتی مسدود نیست.
با هدف پیشرفت سریع پروژه‌های مسکن، دو طرح «مسکن ملی» و «نهضت ملی مسکن» در هم ادغام شدند تا همه ثبت‌نام‌شدگان از مزایای یکسان برخوردار باشند.
وزارت راه و شهرسازی:

برکناری رستم قاسمی تکذیب شد

وزارت راه و شهرسازی ضمن تکذیب خبر تغییر احتمالی رستم قاسمی، تاکید کرد: انتشار این گونه اخبار کذب انگیزه کارکنان و مدیران این وزارتخانه را برای تحقق ساخت چهار میلیون و دیگر اقدامات کلان در این حوزه نمی کاهد.