راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

ریدهای غیرمصرفی در بازار مسکن به امید «افزایش قیمت در کوتاه‌مدت» بار دیگر به شکل محسوس مشاهده شد. طی هفته‌های گذشته از آبان، سفته‌بازان ملکی با محرک نرخ ارز، وارد صحنه معاملات مسکن تهران شدند. روند صعودی نرخ دلار «تغییر جهت انتظارات» در بازار مسکن را به همراه داشته است. این گروه ماه قبل، به نوعی برای خرید، ایست کرده بودند. در حال حاضر البته سمت مقابل (فروشنده‌ها) با نگاه به اخبار مرتبط با مذاکرات، تغییری در حجم فایل‌ها اعمال نکرده‌ است. واسطه‌ها تاثیر این رفتار بر قیمت‌ها را گزارش دادند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اجرای واحدهای جهش تولید و تامین مسکن، معطل مذاکره با شرکتهای خارجی نمی‌مانیم و هم اکنون ۱۶۵ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است.
به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌ها در زمینه واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان در ۲۰ استان کشور متوقف شده است.

در حالی که وزیر راه و شهرسازی دستور به انتقال پروژه‌های عمرانی ریلی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور داده است، معاون وزیر از مخالفتش با این رویه خبر داد.

دولت‌ محلی در استان شمالی به جای آنکه مطابق فرمول اداره مناطق توریستی جهان، بخشی از «هزینه ‌نگهداشت و توسعه» مناطق شهری و روستایی را از «مالکان غیربومی ویلاها و برج‌ها» در قالب عوارض سالانه دریافت کند، خدمات مجانی (از جیب بومی‌ها) به این افراد می‌دهد. تبعات این کار، پیش‌تر باعث جولان «خانه‌های دوم» و اکنون ضعف در «مهار یک آتش» شد.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور را تشریح کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت: محور جدید طالقان - هشتگرد به دلیل بارش سنگین برف، کولاک شدید و کاهش دید رانندگان مسدود شد.
پاکسازی آزادراه تهران- شمال از حجم عظیمی از مصالح سریز شده از جاده چالوس به سمتِ این آزادراه ادامه دارد اما تا زمان پاکسازی کامل، آزادراه تهران- شمال در مسیر رفت و برگشت مسدود است.
شهر یزد به دلیل تاریخی بودن در طول سال میزبان هزاران گردشکر داخلی و خارجی قرار دارد، همچنین به دلیل وجود مراکز آموزشی و اقتصادی گوناگون و قرار گرفتن این شهر در مرکز کشور سیل مهاجرت برای سکونت را در دو دهه اخیر به خود دیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: به زودی با بازدید وزیر راه و شهرسازی زمان بندی جدیدی برای بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال اعلام می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به ضرورت خروج عرضه قیر از بورس، گفت: به دلیل قیمت بالای قیر و کاهش تولید آسفالت، خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای تشدید شده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ چنانچه بانک‌ها تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی را پرداخت نکنند مشمول جریمه 20 درصد مالیاتی می‌شوند و این موضوع به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است.

بازار اجاره مسکن در همه مناطق اعم از لوکس و مصرفی، متاثر از شرایط فصلی دچار رکود است و معدود فایل‌‌‌های اجاره موجود در محله‌‌‌های مختلف، با اقبال چندانی از سوی متقاضیان اجاره همراه نیست. با این وجود موجران در منطقه یک در اعلام قیمت پیشنهادی خود در قالب «رهن و اجاره» اغلب ارقامی بالاتر از میانگین ارزش اجاری املاک مشابه اعلام می‌کنند.