طرح‌های کلان کشور نیازمند پیوست‌های اقلیمی با تایید سازمان هواشناسی است

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: طرح‌های جامع کشور به ویژه در حوزه‌های زیر ساخت نیازمند پیوست‌های اقلیمی با تایید سازمان هواشناسی به عنوان مرجع حاکمیتی داده‌های وضع هوا و اقلیم در کشور است.
تصویر طرح‌های کلان کشور نیازمند پیوست‌های اقلیمی با تایید سازمان هواشناسی است

به گزارش سایت خبری پرسون، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، با تأکید بر تولید پیوست‌های اقلیمی برای طرح‌های کلان به‌ ویژه در حوزه ساخت و ساز گفت: این پیوست‌ها، با توجه به تغییرات اقلیم و پیامد‌های گسترده آن در حوزه‌های متنوع عملیاتی، باید با تایید سازمان هواشناسی به‌ عنوان متولی اصلی داده و اطلاعات وضع هوا و اقلیم باشد تا در راستای حفاظت از سرمایه‌های سرزمینی مثل هوا، آب، خاک و محیط زیست خود بهتر عمل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های جامع و کلان کشور در حوزه ساخت و ساز و معماری و شهرسازی باید پیوست اقلیمی مورد تایید داشته‌ باشند، تأکید کرد: آنچه در این حوزه اهمیت دارد آن است که این پیوست‌ها با مرجعیت سازمان هواشناسی نه به‌ عنوان انجام دهنده بلکه به عنوان تأییدکننده اطلاعات تولید شده در پیوست‌های اقلیمی موجود طرح‌ها باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تولید پیوست‌های اقلیمی برای طرح‌های کلان کشور یکی از اصلی‌ترین مواردی است که به‌ صورت رسمی مغفول‌مانده، افزود: اگرچه بسیاری از شرکت‌های پیمان‌کار در حوزه ساخت و ساز جاده، ابنیه و ساختمان‌ها این پیوست‌ها را دارند، اما بهتر است این پیوست‌ها از سوی سازمان هواشناسی به‌عنوان متولی داده‌های وضع هوا و اقلیم کشور تایید شوند.

وی درباره تفاوت پیوست‌های زیست محیطی با پیوست‌های اقلیمی گفت: موضوع تغییر اقلیم امروز یک چالش جهانی است و بهترین راهکار برای کاهش پیامد‌های نامطلوب آن، اجرای روش‌های سازگاری با تغییر اقلیم است که ضرورت پیوست‌های اقلیمی را در کنار پیوست‌های زیست محیطی تایید می‌کند و بر اساس متغیر‌های متعدد بلند مدت جوی مثل باد، فشار و دما، بارش و ... می‌تواند شرایط سازگار اقلیمی با طرح‌ها را معرفی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بلند مرتبه سازی‌های انجام شده در بسیاری از نقاط کشور از جمله تهران اشاره کرد و گفت: این تصور وجود دارد که برخی ساخت و ساز‌ها در مسیر جریان هوای ورودی تهران است و می‌تواند تا حدودی حرکت افقی جریان را تحت‌تأثیر قرار دهد که البته باید با دقت و جزئیات بررسی و شبیه سازی شوند.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: مسائلی از این قبیل نشان‌می‌دهد ساخت و ساز‌ها نیازمند پیوست‌های اقلیمی است تا بدانیم ساختمان‌های بلندمرتبه و کوتاه هرکدام چطور می‌توانند در وضعیت جوی کشور تأثیر گذار باشند.

تاج‌بخش تأکید کرد: پیوست‌های اقلیمی فقط مربوط به ساخت و ساز‌ها در حوزه ساختمان نیست بلکه سایر طرح‌های عمرانی از جمله جاده و راه را نیز در بر می‌گیرد.

منبع: میزان

600133