راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

سردترین فصل ساخت‌و‌ساز در پایتخت برای بهار۱۴۰۱ به ثبت رسید. تیراژ تولید مسکن در تهران طی فصل اول امسال به پایین‌ترین میزان طی حداقل ۱۸سال گذشته سقوط کرد. این رکود تاریخی خانه‌سازی بیش از هر عاملی، متاثر از «جهش دوباره قیمت مسکن» در ابتدای سال جاری است که باعث نااطمینانی سرمایه‌گذاران ساختمانی به آینده و ناتوانی بیشتر آنها در فروش و در نتیجه انصراف از ادامه فعالیت شد. سازنده‌ها در مارپیچ تورم ملکی گیر افتاده‌اند؛ به‌طوری‌که «رشد بیشتر قیمت» باعث تشدید خروج آنها از بازار ساخت می‌شود و برعکس.
قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در سکوت یک ماهه فرو رفته است. بانک مسکن به منظور اعطای وام مسکن به متقاضیان بازار خرید و فروش اوراق تسه را راه اندازی کرده است.

قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه)  در فروردین ماه ۱۳۹ هزار و ۷۰۰، در اردیبهشت ماه ۱۴۱ هزار و ۲۰۰ و در خردادماه نیز ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارند.

م مشاور وزیر راه و شهرسازی:

آغاز صنعتی سازی نهضت ملی مسکن

بر اساس اعلام مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن، پروژه‌های نهضت ملی مسکن در چند استان به سرعت در حال اجراست.
ششم تیر ۱۳۹۹ با حضور محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی سامانه ثبت سفارش واردات کامیون‌های ۳ سال کارکرده اروپایی در وبسایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رونمایی شد.

آخرین «فرصت فیزیکی» پایتخت برای تعادل‌‌‌بخشی به جریان عرضه مسکن بین دو نیمه شهر، در گرو تصمیمات خوب یا بد مجموعه شهرداری و دولت است.
در شبانه روز گذشته، بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۴۵۴ ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، طی شبانه روز گذشته تردد در محورهای مواصلاتی، نسبت به روز قبل ۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
گزارشات میدانی از رفتار مستاجران نشان می‌دهد، وضعیت حاکم بر این بازار، بسیاری از آنها را مجبور کرده تا محله و حتی منطقه فعلی خود را ترک کنند و به جستجوی ملک متناسب با بودجه خود در محلات و مناطق دیگر بپردازند.

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم.
بسته جدید وزارت راه و شهرسازی در پنج محور برای کمک به اقشار اجاره‌نشین ارایه شده که تعیین سقف برای قراردادهای اجاره، دائمی شدن پرداخت کمک ودیعه مسکن و ..... محورهای این بسته را تشکیل می‌دهد
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، رئیس جمعیت هلال‌احمر از بستری ۳۷۹ نفر از حجاج ایرانی در ۲۸ روز گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹ زائر بیمار در بیمارستان سعودی و ۵ زائر نیز در بیمارستان هلال‌احمر در مکه بستری هستند.
مرکز مدیریت راه‌های کشور از ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر(جنوب به شمال) محدوده‌های بیلقان، سرودار، وینه و نساء خبر داد.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: با برطرف شدن ایرادات امنیتی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، دور دوم ثبت نام آخر تیر ماه انجام می‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت:: پروازهای بازگشت حجاج از امروز ۲۳ تیرماه آغاز و تا ۷ مرداد ادامه خواهد داشت و فرودگاه زاهدان در هفتم مردادماه آخرین مقصد حجاج به کشور خواهد بود.