راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که طرح‌هایی در خصوص ساخت مسکن ارائه می‌دهند؛ بدانند با تصویب طرح جهش تولید مسکن توسط شورای نگهبان و تبدیل به قانون، مکلف به اجرای آن حتی در صورت شعار دادن و نداشتن اعتقاد عملی در این زمینه هستند.
در سال‌های اخیر بویژه یکی دو سال گذشته قیمت بسیاری از کالاها افزایشی بود و تورم در بخش های مختلفی تجربه شد، در این بین قیمت مسکن با روند صعودی خود مرتبا قدرت خرید مردم را کاهش داد و روند صعودی آن باعث شد که بیشتر منابع مالی و پس انداز خانواده‌های مستاجر صرف تامین یک سرپناه شود.
مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام‌کرد:‌ ترافیک در آزادراه تهران- کرج- قزوین حد فاصل پل فردیس تا گل‌شهر و محور فیروزکوه محدوده شهر دماوند سنگین است.
رئیس هیئت مدیره بانک تخصصی بخش مسکن گفت: مبلغ فعلی تسهیلات خرید مسکن، امروزه پاسخگوی بازار مسکن نبوده و لذا باید موانع قانونی افزایش سقف تسهیلات از طریق رایزنی با مراجع ذی‌ربط رفع شود.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار شامگاه گذشته با «شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه هم اکنون کلیه ترددهای جاده ای کشور در مرز آستارا از یک پل قدیمی انجام می شود، گفت: اگر این ظرفیت جدید را در جوار پل ریلی داشته باشیم باید یک پل جدید را برای تردد کامیون ها ایجاد می کردیم که توافق شد ۵۰ درصد را ایران و ۵۰ درصد دیگر را جمهوری آذربایجان احداث کند.
یک مقام کارگری با بیان اینکه تشکل‌های کارگری درخواستها و مطالبات کارگران را به طور شفاهی و کتبی به ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ارائه کرده اند، از کاندیداها خواست تا برنامه مشخص خود را برای تامین مسکن کارگران اعلام کنند.
رئیس اتحادیه املاک با تاکید بر نظارت مستمر بر فعالیت مشاوران املاک در موضوع اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف با اتحادیه تماس بگیرند.
بررسی معاملات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد، قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری در پاسداران ۶.۶ میلیارد و واحدی با همین متراژ در مسعودیه ۱.۸ میلیارد تومان است.
قدرت الله کاظمی در گفت وگو با پرسون:

مسکن مهر و تاثیر مثبتی که می توانست داشته باشد

مهندس پایه یک و کارشناس حوزه ساختمان درباره پروژه مسکن مهر معتقد است: این پروژه می‌توانست نتایج درخشانی داشته باشد و به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کمک کند اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.
معاون سازمان مالیاتی گفت: مردم برای اینکه دچار مشکل نشوند باید در سامانه املاک و اسکان مشخصات ملک خود را وارد کنند، در غیر این صورت به عنوان خالی از سکنه تعریف و مشمول مالیات خواهد شد.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی، نهاده‌ها و امکانات، توانایی ساخت سالیانه ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور را داریم اما با چالش‌هایی مثل مکانیزم تامین مالی، عدم تناسب الگوی عرضه با تقاضا و معضلات متعدد در فرآیند احداث ساختمان مواجه‌ایم که رییس جمهور آینده باید آنها را رفع کند.

معدود خریداران حاضر در بازار مسکن، وارد فاز «احتیاط انتخاباتی» شده‌اند. رفتار متقاضیان - که حجم آنها نسبت به پارسال افت کرده است - متاثر از یک ابهام مقطعی است. خریداران درباره «اوضاع قیمت‌ها بعد از انتخابات ۲۸خرداد» سوال دارند و به نوعی، در دوراهی مانده‌اند. آینده بازار ملک متناسب با متغیرهای اثرگذار و با لحاظ گزینه‌های محتمل، بررسی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: روال و پروسه ثبت‌نام مانند گذشته است و مردم نگران نباشند، قرار نیست سایت با تکمیل ظرفیت بسته شود و متقاضیان یک هفته زمان برای ثبت‌نام دارند و پس از آن کسانی که ثبت‌نام کردند پالایش می‌شوند.

با وجود اینکه گروهی از فروشندگان واحدهای نوساز با مشاهده ترک بازار مسکن از سوی خریداران سرمایه‌ای و مصرفی، پیشتاز کاهش قیمت پیشنهادی شده‌اند، اما همچنان یک گروه از فروشنده‌ها که واحدهای لوکس‌متراژ نوساز برای عرضه دارند، از همراهی با تکانه کاهشی شکل‌گرفته در سمت عرضه خودداری می‌کنند.