راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در بعد ملی با وجود گستردگی و پیچیدگی، امکان یکپارچگی و پیوستگی مباحث حوزه شهرسازی و معماری، در یک بستر اطلاعاتی وجود دارد و باید قبل از تدوین آیین‌نامه اجرایی فرآیند صدور مجوزها در حوزه ساخت‌وساز، رویکرد جامع و همه‌جانبه گرا درطراحی نظام ملی شهرسازی و معماری اقدام شود.
معمای تازه‌ای در بازار مسکن با منشأ «پساانتخاباتی» شکل گرفته است. بررسی‌ها درباره نحوه اثرپذیری متغیرهای ملکی از «تغییر دولت» نشان می‌دهد این رخداد در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند رفتارها در بازار ملک و همچنین سمت و سوی قیمت را تحت ‌تاثیر قرار دهد.
در گزارش پیش رو به بررسی قیمت برخی از خانه‌هایی که طی یک ماه اخیر در محله گیشا تهران معامله شده است، خواهیم پرداخت.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در پی شیوع موج جدید گونه جهش‌یافته روسیِ ویروس کرونا در روسیه، گفت: در صورت تصمیم ستاد مبارزه با کرونا پروازها به مسکو تعلیق خواهد شد.
کارشناسان معتقدند اگر روند انتظارات تورمی همچنان در مسیر تعدیل باشد و هیجانات بازار ارز تحت تاثیر سیگنال مثبت از مذاکرات با طرف خارجی کنترل شود می‌توان این انتظار را داشت که بازار مسکن در ماه‌های آتی در مسیر کاهش قیمت حرکت کند و در این میان با احتمال بالا، بیشترین ریزش قیمت متوجه مناطق نیمه شمالی شهر خواهد شد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی، رشد تولید و رونق بازار مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است گفت: افزایش عرضه منجر به ثبات قیمت مسکن می‌شود و انتظار داریم در نیمه دوم سال جاری آثار برنامه‌های منتخب مردم به شکل ثبات و حتی کاهش قیمت مسکن بروز پیدا کند.

تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی متقاضیان دریافت کمک‌تسهیلات اجاره مسکن که تا پایان شهریورماه مهلت ثبت نام آن ادامه دارد، باید مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد و این وام به مستاجرانی که سال گذشته تسهیلات کرونایی اجاره را دریافت کردند تعلق نمی‌گیرد.
حداکثر بضاعت متقاضیان اجاره آپارتمان در مناطق مصرفی بازار ملک به اذعان مشاوران ملکی ۴ تا ۵ میلیون تومان بابت پرداخت اجاره‌بهای ماهانه بوده و مبلغ ودیعه آنها اغلب بین حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است.
بازار مسکن پس از انتخابات چه می‌شود؟ مهم‌ترین و سخت‌ترین سوال این روزها شاید همین باشد. روزهایی که تقریبا در بازارها نوسان قیمتی زیادی مشاهده نمی‌شود و برخی این را به معنای تخلیه حباب قیمتی و برخی دیگر به نوعی آرامش پیش از توفان می‌دانند.
انتظار آن است که معرفی مالیات بر عایدی سرمایه تاثیر منفی بر حجم معاملات و هم‌چنین سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن داشته باشد، اما ارزیابی آثار این مالیات بر سطح قیمت و نوسان آن پیچیده و مبهم است.