راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی با تایید صدور حکم تخلیه برای مستأجران در شرایط کرونایی،‌گفت: اگر بازار کالای سرمایه‌ای تغییر کند، قیمت مسکن افزایش می‌یابد.
افزایش حجم معاملات در ماه گذشته به واسطه همزمانی با ایام برگزاری مهم‌ترین انتخابات کشور سبب شد این گمانه در میان برخی از فعالان بازار شکل بگیرد که پایان فصل رکود فرارسیده و تنور معاملات مسکن رفته رفته قرار است گرم‌تر شود. اما تحقیقات میدانی از واسطه‌های ملکی چنین گمانه‌ای را تایید نمی‌کند.
گزارش پرسون از روند کند یک طرح عمرانی کوچک در پایتخت؛

‎بلاتکلیفی در تعریض بزرگراه آیت الله سعیدی / کارگران مشغول کار نیستند!

‎حجم بالای تردد خودرو در معابر شهری از جمله پایتخت همواره ترافیک سنگین را به دنبال آوره است؛ در این میان مدیریت شهری تلاش می کند تا با توسعه حمل و نقل عمومی و احداث معابر گره ترافیک را برطرف کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی؛

قیمت مسکن ملی تغییری نکرده است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده مسکن ملی، گفت: قیمت مسکن ملی تغییری نداشته است.
دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما دشواری مسکن همچنان حل‌‌ناشده باقی می‌ماند. این واقعیتی است که جامعه ما در‌ چند دهه گذشته شاهد آن بوده‌ است. اما به‌راستی چرا چنین است؟ از دو حال خارج نیست؛ یا منابعی که متولیان امر برای برخورد با این دشواری تخصیص می‌دهند، تناسبی با ابعاد آن ندارد‌ و پاسخ‌گو نیست‌‌، یا راهی که آنان برای برخورد انتخاب می‌کنند، راه درست و حکیمانه‌ای نیست.
کارشناس مسائل راهبردی و تحلیلگر اقتصادی:

تامین۲۰ درصد از بودجه با واگذاری زمین های دولتی

زمین‌های دولتی در هر کشوری معمولا به‌عنوان بخشی از اراضی ملی آن کشور، ارزشمندترین نوع دارایی برای دولت‌ها محسوب می‌شود و بهترین مدل تامین مالی با اراضی ملی هم ثابت شده که اجاره بلندمدت است. این موضوع دیگر الان نیازی به تحقیقات آنچنانی ندارد، چون کشورهای زیادی آمده‌‌‌اند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از ضعف اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در معرفی سامانه املاک و اسکان کشور گفت: این وزارتخانه باید مزایای این سامانه را به مردم کامل توضیح دهد.

حلقه اول تحقیق، یعنی فهرست املاک متعلق به شهرداری به صورت یک بانک اطلاعاتی مدون وجود ندارد، عملا ۱۸ماه تحقیق و تفحص صورت‌گرفته به مار و پله مدیریت شهری پنجم برای رسیدن به جعبه‌سیاه ۱۰سال معاملات املاک در شهرداری تهران تبدیل شده است. گذشته از آن، ورود دیرهنگام شورای پنجم به تحقیق درباره املاک شهرداری نیز سوال‌برانگیز است.
جانشین پلیس راهور ناجا اظهار داشت: خروج خودرو با پلاک بومی از شهر‌های قرمز و نارنجی و ورود خودرو‌های غیربومی به این دسته از شهر‌ها دارای محدودیت بوده و متخلفان جریمه یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی با فرمان رییس‌جمهور به اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف حمل و نقل در طول هشت سال گذشته مانند افتتاح ۱۱ هزار کیلومتر راه و آزاد راه در هشت سال گذشته و افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور اشاره کرد.

اختلاف نرخ تورم عمومی و حداکثر نرخ دستوری دولت برای اجاره به قدری زیاد بود که مالکان تمام سعی خود را برای طفره رفتن از این قاعده انجام می‌دادند. این رفتار ضدقانونی صرفا به جهت انگیزه‌های سوء نبود؛ در شرایطی که اجاره‌داری(به‌خصوص در سطح خرد) برای بسیاری از افراد تنها راه کسب درآمد آنها است،
بازار معاملات واحدهای مسکونی با سطح متوسط قیمت مسکن در شهر تهران این روزها با تنوع مناسبی از فایل‌های عرضه‌شده در بخشی از مناطق مصرفی همراه شده است.
وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۶۵ درصدی اسباب کشی در پی اجرای مصوبه تمدید اجباری قراردادهای اجاره خبر داد و گفت: ضمانت اجرایی این مصوبه شوراهای حل اختلاف هستند و بر اساس گزارش این شورا حدود یک هزار و ۱۰۰ شکایت به آنها واصل شده که فقط حدود ۲۳۰ مورد حکم تخلیه صادر شده است.
نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران؛

هیچ چشم‌اندازی برای بخش ساخت و ساز وجود ندارد

افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۶۵ هزار تومان و میلگرد به کیلویی ۲۰ هزار تومان در روزهای اخیر، انتقاد نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران را در پی داشت و گفت: با این وضعیت سازندگان دیگر نای برخاستن ندارند و بخش خصوصی در حال ورشکستگی است.