راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

پرواز مشهد - کرج پس از حدود ۲ سال توقف، امروز (جمعه) طی مراسمی در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، از سر گرفته شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس توجه خوبی به نوسازی ناوگان داشته تا خودرو مورد نیاز حمل و نقل جاده‌ای تأمین شود. طبق بودجه سال 1400 نیز واردات خودروهای تا سه سال کارکرد تسهیل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا یک ماه آینده با بهره‌برداری از تونل ۶ و نیم کیلومتری البرز در قطعه دو آزاد راه تهران - شمال، طول سفر به استان‌های شمالی ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.

در گزارش پیش رو به بررسی قیمت برخی از واحدهای ۶۰ متری که طی یک ماه اخیر در تهران معامله شده است، خواهیم پرداخت.

ریس اتحادیه مشاوران املاک، مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره را لازم‌الاجرا دانست و گفت: در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قراردادهای خارج از ضوابط اعلام شده با دفتر معاملات ملکی متخلف برخورد قانونی انجام خواهد شد.
بازار مسکن در فاز «تنظیم رابطه» قرار گرفته است. روند تغییر قیمت آپارتمان در کل کشور براساس آخرین آمار رسمی نشان می‌دهد شهرها در تورم ملکی - سرعت رشد قیمت مسکن - از تهران سبقت گرفته‌اند. این اتفاق در پاییز سال گذشته رخ داده که سه علت برای آن مطرح است. عدد حاصل از نسبت قیمت مسکن تهران به کشور همچنان بالای سطح نرمال است.
وزیر راه وشهرسازی دیروز با اعلام آمار مربوط به نرخ خانه‌های خالی از سکنه در شهر جدید پردیس، از شدت ملک‌بازی در این شهر جدید خبر داد.
با اینکه خرید و فروش مسکن در تهران متاثر از رشد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و به حدود یک سوم وضعیت معمول رسیده، سهم آپارتمانهای قدیمی از کل معاملات پایتخت افزایش یافته و تقریبا ۱.۵ برابر سال ۱۳۹۲ شده است. در حال حاضر ۶۴ درصد معاملات را واحدهای بالای پنج سال تشکیل می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با دو شرکت آسمان و قشم ایر به دلیل گران‌فروشی بلیت برخورد کرده‌ایم، گفت: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر طبق قانون نرخ‌گذاری بلیت هواپیما کاملا آزاد است و برای حل مشکل باید تکلیف‌مان با قانون را روشن کنیم.

تازه‌ترین نظرسنجی از سرمایه‌گذاران ساختمانی که در آخرین ماه بهار، همزمان با ایام منتهی به انتخابات انجام شده است، از تقویت حس مثبت آنها به آینده حکایت دارد.
مرکز آمار ایران از افزایش ۱۱۸/۴ درصدی قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در پاییز سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد.
در حالی که تا پایان خرداد، تعداد آپارتمان‌های کلیدنخورده عرضه‌شده در بازار مسکن در برخی از محله‌های مصرفی انگشت‌شمار و نزدیک صفر بود، در چند روز اخیر آپارتمان‌های نوساز فایل‌شده در موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی افزایش محسوسی داشته است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پروازهای ایران و ارمنستان از هفته آینده افزایش می‌یابد، گفت: قرار است از هفته آینده، شرکت ارمنیا ایرویز ۵ پرواز را به ۷ پرواز در هفته افزایش دهد که در مجموع ۱۱ پرواز در هفته از ارمنستان به تهران انجام خواهد شد.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، نسبت به فصل قبل، ٢٤.٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٣.٨ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می گوید افزایش کرایه حمل مواد سوختی تصویب شده و این افزایش کرایه، مشمول ۳ ماه نخست امسال هم خواهد شد.